Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
story images
mk-logo
Berita
Malaysia kutuk penggunaan senjata kimia, serangan udara di Syria

Malaysia amat bimbang penggunaan senjata kimia dan serangan udara akan memburukkan lagi keadaan konflik di Syria dan sekali gus meningkatkan penderitaan penduduk awam di negara itu serta menjerumuskan seluruh rantau berkenaan ke kancah kerumitan.

Dalam kenyataan hari ini, Wisma Putra berkata Malaysia mengutuk sekeras-kerasnya penggunaan senjata kimia dalam apa jua keadaan kerana ia merupakan perbuatan keji dan mencabul undang-undang antarabangsa, manakala mereka yang melakukannya perlu dihukum.

“Malang sekali, dalam konteks Syria, perkara itu tidak mungkin dapat dilakukan berikutan kegagalan Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa Bersatu memberi persetujuan terhadap penggunaan suatu mekanisme bagi menuntut kebertanggungjawaban secara berkesan tentang penggunaan senjata kimia di negara itu.

"Malaysia bersama-sama Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) dalam menyuarakan kekecewaan kami berhubung kegagalan itu,” kata kenyataan itu.

Wisma Putra berkata Malaysia juga amat prihatin dengan serangan udara bersama yang dilancarkan Amerika Syarikat, Perancis dan United Kingdom di Syria pada 14 April.

Katanya, Malaysia sentiasa yakin bahawa dalam menangani hal berkaitan keamanan dan keselamatan, semua pihak perlu bertindak sejajar dengan Piagam PBB dan undang-undang antarabangsa, yang memperuntukkan bahawa Majlis Keselamatan PBB mempunyai tanggungjawab penting untuk memelihara keamanan dan keselamatan.

Katanya, Malaysia juga percaya penyelesaian secara ketenteraan tidak sekali-kali mampu menamatkan konflik di Syria dan oleh itu, ia menggesa semua pihak terlibat supaya mencari penyelesaian politik melalui dialog dan rundingan.

Menurut Wisma Putra, untuk mencapai perkara itu, semua pihak, pertama sekali, perlu mempamerkan kesabaran dan mengelak daripada melakukan sebarang tindakan yang boleh memburukkan lagi konflik sedia ada agar tidak menambah penderitaan yang sedang ditanggung rakyat Syria.

“Majlis Keselamatan PBB perlu mengetepikan perasaan sakit hati dan dendam, sebaliknya bersatu bagi menunaikan tanggungjawab mereka menghentikan pertumpahan darah serta berusaha mewujudkan keamanan dan keselamatan di negara yang dicengkam masalah itu.

"Seluruh masyarakat antarabangsa perlu mengambil tindakan segera bagi menangani krisis kemanusiaan yang terus menimbulkan trauma dalam kalangan rakyat Syria. Malaysia sentiasa bersedia untuk memainkan peranannya” kata kenyataan itu.

-Bernama

Lihat Komen
ADS