Paling Popular
Terkini

WAWANCARA | Bekas Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek tidak segan bercakap tentang hubungan luar nikahnya 10 tahun yang lalu dalam autobiografinya, yang dijadualkan akan dikeluarkan pada hari Ahad.

Bekas menteri kesihatan yang lantang itu berkata dia tidak ada "apa-apa untuk disembunyikan" berhubung skandal video seks itu.

"Ya, saya menulis (mengenai skandal seks) dalam buku saya. Apa salahnya? Itu adalah kebenaran, apa?" Beliau memberitahu Malaysiakini dalam temu bual eksklusif semalam.

Manakala Chua, 72, tidak mendedahkan secara terperinci bagaimana dia mendepani insiden 2008 itu dalam buku berjudul "Like Me or Hate Me: Rising From The Political Ashes", menurutnya, beliau berdepan dengan kesilapan lalu beliaudengan "tabah" dan terus melangkah ke hadapan.

"Saya membuat kesilapan, saya tidak menyembunyikannya, saya mengaku dan memohon maaf dan saya tanggung akibatnya. Saya meneruskan (kehidupan saya)," katanya.

"Siapa yang mempunyai keberanian untuk menjadi seperti saya dan mengaku (bahawa saya adalah lelaki dalam video seks itu)" "Mengapa orang tidak bercakap tentang bahagian positif?" Kenapa mereka hanya bercakap tentang bahagian negatif? dia bertanya.

Mereka yang mengutuk saya adalah pengecut atau hipokrit. (Mereka adalah) pengecut kerana mereka tidak berani mengakui mereka juga telah melakukannya, (dan mereka) hipokrit kerana orang ini yang turut melakukannya berlagak (mereka) tidak melakukannya" katanya.

"Jika mereka tidak suka, sila datang dan tembak saya," katanya.

Chua menegaskan bahawa dia kini hidup bahagia dan tidak peduli tentang apa yang dikatakannya tentangnya.

Mengimbau kembali skandal itu ketika diwawancara, katanya, beliau tidak menyesal mengakui dia adalah orang dalam video itu kerana kejadian itu tidak mencemar kerjaya politik beliau dalam jangka panjang.

"Kenapa saya harus menyesalinya? Saya kemudian menjadi presiden parti," katanya. "Beberapa wanita (datang kepada saya) dan berkata, 'Anda seorang lelaki yang terhormat, sekurang-kurangnya anda tidak mendedahkan siapa rakan wanita anda.'

"Pada masa itu, akhbar terus memaksa saya untuk mendedahkan siapa wanita itu ... Bagi saya, itu tidak adil... Ia adalah satu perangkap dan kami adalah mangsa. Jadi bagaimana saya boleh mendedahkan wanita itu?" katanya.

Ditanya sama ada beliau menamakan pihak-pihak yang menjadi 'mastermind' eposid video seks dalam autobiografinya, Chua berkata dia bukan seorang anggota polis yang mampu melakukannya.

Chua adalah menteri kesihatan dari tahun 2004 hingga 2008, semasa pentadbiran Tun Abdullah Ahmad Badawi, di mana imejnya elah dicemari oleh skandal itu.

Rakaman kamera tersembunyi di bilik tidurnya dengan "rakan wanitanya" disebarkan melalui DVD, memaksanya untuk meletak jawatan dari semua pihak dalam MCA dan kerajaan.

Ini termasuk jawatan Naib Presiden MCA dan Ahli Parlimen Labis. Pada tahun 2009, beliau dipecat oleh Jawatankuasa Tatatertib MCA berhubung skandal tersebut.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS