Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Sekutu Jho Low di belakang surat Putera Saudi?
Diterbitkan:  Oct 27, 2018 3:54 PM
Dikemaskini: 8:10 AM

Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak memuat naik beberapa siri surat di Facebook yang didakwanya dari seorang putera Arab Saudi dengan alasan bahawa deposit berbilion ringgit dalam akaun bank peribadinya adalah derma daripada Arab Saudi.

Bagaimanapun, surat-surat itu, yang ditandatangani oleh "Saud Abdulaziz Al-Saud" memiliki perkataan yang sangat serupa dengan siri surat berasingan yang diterima oleh Jho Low daripada sekutu rapatnya, Eric Tan Kim Loong.

Tan menandatangani surat itu kepada Jho Low apabila beliau menghadiahkan pelbagai karya seni yang bernilai sekurang-kurangnya AS$ 137 juta, yang dipercayai kerajaan Amerika Syarikat (AS) datang daripada dana yang disalahgunakan daripada 1MDB.

Dalam surat Jho Low, ia berbunyi: "Semua karya seni yang diberikan kepada anda tidak boleh dianggap sebagai tindakan rasuah kerana ini bertentangan dengan syarikat dan / atau prinsip saya dan saya sendiri tidak menggalakkan amalan sedemikian dengan apa jua cara.

"Hadiah ini adalah semata-mata penghargaan dan saya berharap bahawa hadiah kepada anda akan menggalakkan anda untuk terus bekerja dengan baik di peringkat global".

Beberapa frasa dalam perenggan ini kelihatan sama digunakan dalam surat itu yang didakwa dihantar dari putera Arab Saudi kepada Najib, dengan menjanjikan sumbangan kepadanya.

Di akhir penutup surat tersebut berbunyi: "Hadiah itu tidak boleh dianggap sebagai perbuatan rasuah kerana ini bertentangan dengan amalan Islam dan saya sendiri tidak menggalakkan amalan sedemikian dengan apa jua cara.

"Ini semata-mata tanda penghargaan peribadi dan saya berharap hadiah itu akan menggalakkan anda meneruskan kerja yang baik untuk mempromosikan Islam dan seluruh dunia".

Najib, dalam satu wawancara dalam program 101 East Al Jazeera, diminta mengulas isu ini oleh pengacaranya, Mary Ann Jolley.

"Terdapat soalan yang serius mengenai ketulenan surat itu.

"Bagaimanakah anda menjelaskan fakta bahawa surat daripada putera Saudi itu menggunakan frasa yang sama seperti surat yang ditulis oleh sekutu perniagaan Jho Low yang menghadiahkannya karya seni bernilai jutaan dollar," katanya.

Bagaimanapun, Najib berkata beliau tidak bersubahat berhubung surat berkenaan, dan menegaskan beliau mengandaikan dana yang masuk ke akaun banknya adalah dari sumber Arab Saudi yang sah.

"Satu-satunya sebab mengapa saya menerima (wang itu) adalah apabila saya mendapat jaminan daripada Raja Abdullah bahawa beliau akan menyokong saya dan derma awal datang dari Kementerian Kewangan di Arab Saudi.

"Saya menganggap bahawa sumbangan berikutnya juga datang dari sumber-sumber yang berkaitan dengan Saudi. Saya tidak bersubahat dengan surat yang ditulis oleh Jho Low dalam keadaan seperti yang anda sebutkan.

"Tetapi biarkan pihak berkuasa memeriksa dan menyiasat. Sekiranya Jho Low atau sesiapa yang bertanggungjawab memindahkan dana itu, maka mereka mesti bertanggungjawab," katanya.

Selain AS$ 80 juta yang berasal dari Kementerian Kewangan Arab Saudi, penyiasat percaya sekurang-kurangnya AS$ 971 juta masuk ke akaun bank Najib berasal daripada 1MDB.


BERITA BERKAITAN

Kamu tidak adil pada saya - Najib tinggalkan wawancara Al Jazeera

Najib sekali lagi tegaskan tak pernah kenal Altantuya

 

Lihat Komen
ADS