Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Cameron Highlands catat kesalahan PRK paling tinggi

Kumpulan pembaharuan pilihan raya Bersih mencatatkan 23 kesalahan pada pilihan raya kecil Cameron Highlands baru-baru ini, ini adalah yang paling tinggi di antara semua pilihan raya kecil sejak pilihan raya umum ke-14.

Antara 23 kesalahan itu, 14 telah dilakukan oleh BN yang memenangi PRK itu manakala lima lagi oleh Pakatan Harapan. Dua dilakukan oleh PAS, yang tidak bertanding tetapi berkempen untuk BN.

Dua lagi kesalahan dilakukan oleh parti yang tidak dikenali.

Bersih bertindak sebagai pemerhati pada pilihan raya kecil itu.

Mengulas mengenai kesalahan itu, Pengerusi Bersih, Thomas Fann berkata lonjakan dalam kesalahan yang dicatatkan bukan kerana tidak menghiraukan Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954, tetapi kerana kedua-dua pihak baik orang awam mahupun parti politik lebih peka mengenai apa yang ditakrifkan sebagai kesalahan.

"Pilihan raya kecil tercetus kerana kesalahan pilihan raya membabitkan amalan rasuah. Kerana itu, terdapat kesedaran yang tinggi tentang kesalahan pilihan raya, orang ramai tiba-tiba menjadi lebih peka berhubung kesalahan pilihan raya. Ia boleh menyebabkan kerusi itu dikosongkan.

"[...] Selain itu, kedua-dua parti yang bertanding (BN dan PH) sentiasa mengawasi serta memerhati satu sama lain mengenai kesalahan pilihan raya.

“Ini menyaksikan lebih banyak kesalahan yang didedah dan dilaporkan," katanya pada sidang akhbar di pejabat Bersih di Petaling Jaya pagi ini.

Antara kesalahan itu, BN dirakamkan mencetuskan ketegangan kaum sebanyak tujuh kali dan ketegangan agama sebanyak sekali serta menggunakan sumber kerajaan negeri.

Secara khusus, Fann menekankan bagaimana Menteri Besar Pahang Wan Rosdy Wan Ismail (gambar), yang mengawasi perkara tanah di negeri ini, mengeluarkan permit tanah kepada 73 petani, dan pada satu ketika, memberitahu mereka untuk mengundi BN jika mahukan lebih banyak keuntungan.

PH pula dicatatkan sebagai membeli undi dan menggunakan pengaruh yang tidak wajar, termasuk berkempen pada hari mengundi dan menggunakan sumber kerajaan.

Fann menghuraikan bagaimana PH mula menggunakan jentera kerajaan sebelum hari pencalonan (12 Januari) dengan beberapa menteri yang mengadakan lawatan kerja di kawasan itu.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS