Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
mk-logo
Berita
Selesai luar mahkamah: Adakah PAS akui artikel Sarawak Report, soal MP
Diterbitkan:  Feb 3, 2019 9:09 AM
Dikemaskini: 1:09 AM

Anggota Parlimen Kepong Lim Lip Eng mempersoalkan sama ada tindakan PAS tidak meneruskan saman terhadap Sarawak Report menunjukkan dakwaan laman itu - bahawa ada pemimpinnya menerima dana RM90 juta sebagai usaha menarik sokongan parti itu menyokong BN dan Umno - sememangnya benar.

Apatah lagi penarikan balik rencana Sarawak Report yang mencetuskan saman itu tidak termasuk dalam penyelesaian luar mahkamah kedua-dua pihak, katanya.

"Selepas menghabiskan lebih RM2.5 juta untuk bayaran guaman dan tarikh mahkamah ditetapkan April ini, hanya tiga bulan lagi, tidak masuk akal untuk Presiden PAS Abdul Hadi Awang putus asa dengan begitu mudah.

"Terutama dakwaan partinya menerima RM90 juta daripada bekas perdana menteri Najib Razak yang memang mengejutkan," katanya dalam kenyataan, hari ini.


BacaClare puas hati, rencana SR dipertikai PAS tidak terusik


Terdahulu, Setiausaha Politik kepada presiden PAS, Syahir Sulaiman yang memaklumkan perkembangan saman fitnah itu berkata, antara penyelesaian luar mahkamah yang dibuat adalah Hadi menarik balik tuntutan terhadap editor Sarawak Report, Clare Rewcastle Brown.

Clare pula sebagai defendan menarik balik tuntutan balas terhadap Abdul Hadi.

Semalam Clare memberitahu Malaysiakini bahawa dengan penyelesaian luar mahkamah itu, rencana yang menjadi pertikaian dalam kes saman itu tidak akan ditarik balik.

Lim berkata perkembangan itu membangkitkan persoalan - apakah dakwaan artikel itu memang benar.

"Adakah Hadi dan pemimpin PAS lain berani memberi jawapan ringkas 'ya' atau 'tidak' berkenaan dakwaan itu?.

"Rakyat, pengundi di Kelantan dan Terengganu, anggota PAS, Lembaga Hasil Dalam Negeri dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) perlu tahu (berhubung persoalan itu)," katanya.

Selain itu, Lim yang juga setiausaha DAP Wilayah Persekutuan membangkitkan rayuan beberapa pemimpin PAS bulan lalu untuk sumbangan orang ramai bagi membiayai kos guaman saman itu.

"Adakah Hadi akan menyumbangkan wang itu, jika masih berbaki, kepada mereka yang memerlukan di dua negeri yang ditadbirnya, Kelantan dan Terengganu? Dari segi moral, tidak betul untuk parti itu menyimpan wang itu untuk mereka sendiri," katanya lagi.

Lihat Komen
ADS