Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Berita
PAS minta jawatan agensi k'jaan negeri, jelas PM

Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad mendakwa Presiden PAS Abdul hadi Awang pada pertemuan mereka Jumaat lalu meminta supaya wakil daripada partinya diberikan jawatan dalam berbagai agensi kerajaan negeri.

"Adalah sikit," katanya pada sidang akhbar hari ini selepas melancarkan Dasar Komuniti Negara di Puchong, Selangor.

Bagaimanapun, Mahathir tidak menjelaskan butiran terperinci perihal jawatan yang diminta itu tetapi memberi contoh proses berkenaan sebagaimana penglibatan wakil PH di negeri Kelantan dan Terengganu yang dikuasai PAS.

"Kita ada negeri-negeri tertentu yang mana kita tak ada wakil dari Pakatan Harapan, kita minta supaya mereka diberi tempat. Sebaliknya mereka (PAS) juga minta badan kerajaan negeri Pakatan Harapan beri tempat pada mereka," katanya lagi.

Mahathir yang juga pengerusi PH berkata demikian ketika ditanya jika pemimpian PAS yang bertemunya pada Jumaat lalu membuat sebarang permintaan.

Dalam pertemuan itu juga, Presiden PAS Abdul Hadi Awang, Setiausaha Agung Takiyuddin Hassan dan Menteri Besar Terengganu Ahmad Samsuri Mokhtar dilaporkan berjanji untuk tidak menyokong Umno pada PRK Semenyih akan datang ini.


BACA BERKAITAN:

Hadi memang kata PAS tak akan sokong Umno di Semenyih - Dr M

PM: Hadi janji PAS tak sokong Umno di Semenyih


Ketika ditanya lebih lanjut mengenai kemungkinan partinya Bersatu akan menjalin sebarang bentuk kerjasama dengan PAS, Mahathir berkata: "Tak ada bincang hal itu."

Pejabat Perdana Menteri sebelum ini memberitahu Malaysiakini Mahathir bertemu Hadi sekitar jam 9 pagi dan mesyuarat itu berlangsung selama 45 minit.

Malaysiakini difahamkan pertemuan itu, yang kedua setakat ini diadakan atas permintaan presiden PAS.

Pertemuan pertama berlangsung pada 4 Jun tahun lalu di Yayasan Kepimpinan Perdanan di Putrajaya

Pada mesyuarat pertama, Mahathir menerima rombongan pemimpin PAS termasuklah Hadi, Samsuri dan penasihat PAS Mustafa Ali.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS