Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Siasatan' Rafizi dapati akaun bayar RM1.4j milik bos GLC
Diterbitkan:  Mar 1, 2019 3:59 PM
Dikemaskini: 8:16 AM

Naib Presiden PKR Rafizi Ramli mengambil langkah menyiasat kenyataan bertentangan tentang dakwaan bayaran RM1.4 juta oleh PAS kepada Editor Sarawak Report Clare Rewcastle-Brown.

Menerusi hantaran Facebook hari ini, Rafizi memperincikan bagaimana beliau 'menyelesaikan' pertikaian itu.

Beliau berkata nombor akaun Bank Islam sebanyak sepuluh angka yang dinyatakan dalam surat sulit yang diterbitkan Rewcastle-Brown pagi ini adalah sebahagian daripada nombor akaun 14 angka.

Menurutnya, beliau mengenal pasti keseluruhan nombor akaun dengan membuat perbandingan dengan nombor akaun di cek Bank Islam yang lain.

Selepas mendapat nombor akaun yang betul, beliau mendakwa berjaya memindahkan RM10 ke dalam akaun tersebut.

Rafizi turut menamakan pemilik akaun itu. Malaysiakini mendapati individu itu adalah pengerusi syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

Malaysiakini sedang cuba menghubungi individu itu, yang disifatkan sebagai kawan lama Presiden PAS Abdul Hadi Awang.

Hari ini Rewcastle-Brown mengesahkan Hadi membayarnya RM1.4 juta untuk menyelesaikan saman fitnah yang difailnya di London.

Susulan itu, Ketua Penerangan PAS Nasrudin Hasan berkata akaun Bank Islam yang dikatakan digunakan untuk memindahkan wang itu adalah palsu.

"Ada kawan-kawan semak nombor akaun yang ditular itu dengan cuba transfer (memindahkan) duit RM5 dan RM1, ternyata akaun itu tidak wujud," katanya.

Bagaimanapun peguam Rewcastle-Brown, Americk Sidhu memberitahu Malaysiakini bahawa cek itu ditulis di depannya dan ia telah dijelaskan ke akaun editor Sarawak Report tersebut.

Hadi memfailkan saman terhadap Rewcastle-Brown berhubung artikel yang diterbitkan di Sarawak Report yang mendakwa PAS menerima RM90 juta daripada Umno ketika dipimpin Najib Razak, sebagai pertukaran kepada sokongan parti itu ketika PRU lalu.

Awal bulan ini, kedua-dua pihak setuju untuk menyelesaikan kes itu di luar mahkamah.

Najib dan PAS berulang kali menafikan dakwaan berkenaan RM90 juta yang kini sedang dalam siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Lihat Komen
ADS