Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Metodologi eksperimen pakar HKL salah - Saksi
Diterbitkan:  Jul 3, 2019 4:46 PM
Dikemaskini: 8:46 AM

INKUES ADIB l Perunding Kanan Patalogi Forensik di United Kingdom, Prof Dr Shahrom Abd Wahid hari ini memberitahu Mahkamah Koroner di Shah Alam bahawa metodologi yang diguna pakai Pakar Forensik Hospital Kuala Lumpur (HKL), dalam eksperimen untuk mengetahui punca kematian anggota bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim, adalah salah.

Dr Shahrom yang merupakan saksi ke-29 itu berkata demikian di hadapan Koroner Rofiah Mohamad, kerana menyifatkan eksperimen yang dikemukakan Pakar Forensik HKL Dr Ahmad Hafizam Hasmi, tidak dapat menentukan objek yang boleh menyebabkan kecederaan Muhammad Adib.

"Orang yang buat eksperimen ini tiada pengalaman, sebab metodologinya salah.

"Untuk kita buat eksperimen bukan main suka-suka...dia kena tahu konsepnya dan dalam konsep ini kena tahu objek atau bahagian mana yang paling bersentuhan dengan si mati (yang menjadi punca kecederaan di bahagian dada kanan mangsa) ," katanya pada hari ke-38 prosiding inkues kematian Muhammad Adib di Shah Alam, hari ini.

Beliau turut berpendirian laporan berhubung punca kematian Muhammad Adib yang dikemukakan Dr Ahmad Hafizam juga tidak lengkap.

Katanya, kejadian yang menimpa Muhammad Adib itu adalah kes yang rumit dan seharusnya hasil laporan eksperimen tersebut perlu bagus dan cemerlang.

"Untuk saya kalau kes rumit macam ini tidak lengkap kena buat complete investigation...bagi saya laporan ini sekadar memuaskan tetapi tidak bagus dan cemerlang," katanya.

Dalam keterangan hari ini, Dr Shahrom yang juga bekas Pakar Perunding Kanan dan Patologi Hospital Canselor Tuanku Mukhriz berkata, beliau turut turun ke lokasi kejadian bagi mendapatkan gambaran sebenar punca kejadian.

Dr Shahrom berkata beliau bertindak sedemikian selepas melihat keterangan dan laporan yang berubah-ubah ketika prosiding inkues itu berjalan.

"Dalam inkues ini saya tengok laporan dan keterangan (pihak berkaitan) berubah-ubah sebab ada alasan mahu bantu mahkamah.

“Seperti keterangan mula-mula kata arwah (Muhammad Adib) jatuh di bahu jalan dekat sini (lokasi pertama dipercayai mangsa jatuh dan cedera), tiba-tiba keluar pula punca di bahu jalan yang lain.

“Nasib baik saya sudah buat (eksprimen) di dua-dua tempat. 100 peratus saya tolak bahu jalan sebagai punca (kecederaan)...itu tak masuk akal,” katanya.

Dalam inkues hari ini, Dr Shahrom turut memberitahu mahkamah bahawa beliau yakin kecederaan di dada Muhammad Adib adalah disebabkan tendangan daripada pintu van Unit Bantuan Perkhidmatan Kecemasan (EMRS).

“Saya melihat setiap kenderaan yang sama paras atau objek yang bersesuaian dengan kecederaan dialami. Saya mendapati hanya objek pada pintu EMRS yang sama dengan kecederaan dialami Muhammad Adib.

“Saya yakin 80 hingga 90 peratus berhubung kecederaan di dada adalah disebabkan tendangan pintu EMRS," katanya.

Muhammad Adib yang juga anggota Unit Bantuan Perkhidmatan Kecemasan (EMRS) Balai Bomba dan Penyelamat Subang Jaya, cedera parah dalam rusuhan di tapak Kuil Sri Maha Mariamman, USJ 25, Subang Jaya pada 27 Nov tahun lepas, dan menghembuskan nafas terakhir pada 17 Dis, di Institut Jantung Negara.

-Bernama

Lihat Komen
ADS