Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
RUU had umur undi 18: K'jaan setuju usul pembangkang

Kerajaan bersetuju untuk memasukkan kaedah pendaftaran pengundi secara automatik dan usia minimum 18 tahun untuk menjadi anggota Dewan Rakyat dalam pindaan perlembagaan yang bertujuan menurunkan had usia layak mengundi, kata sumber dalam kerajaan.

Ini susulan syor pembangkang yang meminta dua usul berkenaan untuk dimasukkan ke dalam RUU Rang Undang-Undang Perlembagaan (Pindaan) 2019 yang mencadangkan had umur mengundi diturunkan daripada 21 kepada 18 tahun itu memerlukan sokongan dua pertiga MP.

Memandangkan PH tidak mempunyai majoriti mutlak di Dewan Rakyat ia memerlukan sokongan para MP pembangkang.

"Maksudnya kerajaan akan menarik semula RUU sekarang, memindanya dan kemudian membentangkan sekali lagi di Dewan Rakyat," kata sumber kepada Malaysiakini.

Jelas sumber lagi, ini menunjukkan kerajaan sanggup bekerjasama dengan pembangkang bagi mencapai kata sepakat dwipartisan dalam perkara tersebut.

Sumber yang enggan dinamakan itu juga berkata versi baru RUU itu dijangka akan dibentangkan pada minggu hadapan.

Terdahulu, Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berkata manakala kerajaan PH bersetuju secara prinsipnya untuk memasukkan pendaftaran automotik pengundi bagi rakyat Malaysia berumur 18 tahun, namun ia tidak dapat dimasukkan ke dalam RUU yang dibentangkan untuk bacaan kali pertama di parlimen itu.

Sementara itu, Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Azhar Azizan Harun memaklumkan kerajaan perlu membuat pindaan lain dalam Perlembagaan Persekutuan di parlimen untuk melaksanakan pendaftaran pengundi secara automatik.

Menurut Azhar kerajaan perlu meminda Perkara 119 (4) Perlembagaan.

Beliau juga berkata pindaan turut perlu dilakukan untuk Peraturan Peraturan Pilihan Raya (Pendaftaran Pengundi).

Bagaimanapun, pindaan peraturan hanya perlu dibentangkan di parlimen dan tidak memerlukan kelulusan Dewan Rakyat.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS