Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Malaysia kaji perkenal dasar nasional penggunaan AI

Menteri Komunikasi dan Multimedia Gobind Singh Deo berkata kerajaan sedang mengkaji untuk membangunkan dasar nasional mengenai kecerdasan buatan (AI) untuk menghadapi cabaran baru berkaitan dengan penggunaan data.

Bercakap kepada pemberita pada Persidangan NextBigTechAsia tahunan ketiga di Kuala Lumpur, beliau berkata ia sejajar dengan perkembangan teknologi yang bergantung kepada data.

"Seperti yang saya katakan tadi apabila anda melihat bagaimana teknologi sedang berkembang, pada masa akan datang banyak perkara akan bergantung kepada data.

"Bagaimana anda menganalisis data, bagaimana anda menyimpan data, dan AI adalah elemen kritikal itu," kata Gobind.

"Kementerian saya sedang mengkaji mengenai dasar-dasar yang akan menangani aspek-aspek tersebut," katanya.

Pada Julai, ketua pegawai eksekutif Digital Economy Corp (Mdec) Surina Shukri berkata agensi itu sedang menubuhkan unit AI untuk menyokong penubuhan Rangka Kerja AI Kebangsaan, yang disasarkan siap menjelang akhir tahun ini.

Bagaimanapun, Gobind berkata tiada garis masa telah ditetapkan untuk membuat dasar negara untuk melengkapkan rangka kerja itu.

"Cukuplah dengan mengatakan agensi seperti Mdec, mereka mempunyai garis masa untuk rangka kerja.

"Tetapi selepas itu, kita perlu duduk bersama dan membincangkan bagaimana kita boleh mengemukakan kertas kerja yang mencadangkan kepada dasar kerajaan mengenai data dan AI," katanya.

Terdahulu dalam ucapannya, Gobind menekankan bahawa Malaysia akan memerlukan "bakat, kepercayaan dan etika" untuk membangunkan AI dan ekosistem data yang tepat yang memberi manfaat kepada negara dari ekonomi yang semakin digital.

Antara lain, beliau menyorot kursus teknologi yang sedang ditawarkan oleh universiti awam dan swasta untuk menghasilkan bakat dalam pembangunan AI, keperluan penyelesaian peribadi untuk membolehkan integrasi data yang lebih baik dan aspek etika menggunakan teknologi AI.

Lihat Komen
ADS