Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
‘Agenda Muafakat Nasional lebih besar dari Kongres Maruah Melayu’

Agenda Muafakat Nasional lebih besar berbanding Kongres Maruah Melayu yang dijadualkan berlangsung 6 Oktober ini, kata pemimpin Veteran Umno.

Pengerusi Veteran Umno, Othman Desa turut mempersoalkan pengajuran program berkenaan diadakan selepas kejayaan Himpunan Penyatuan Ummah yang mendapat sokongan padu masyarakat.

"Agenda Muafakat Nasional agenda besar, isu- isu dalam PAS dan Umno itu isu kecil jika dibandingkan dengan agenda besar yang boleh pergi jauh.

"Himpunan Penyatuan Ummah sokongan akar umbi kita dapat lihat cukup hebat.

"Kita lihat ini sebagai agenda besar, tiba-tiba ada pihak lain hendak buat (Kongres Maruah Melayu), kita buat Himpunan Penyatuan Ummah di saat (rakyat) memerlukan," katanya pada sidang media selepas mesyuarat bersama Assabiqun PAS di Kuala Lumpur, hari ini.

Hadir sama Pengerusi Assabiqun PAS, Subky Latif dan Setiausaha Agung Veteran Umno, Mustapha Yaakub.

Terdahulu dalam satu sidang media pagi ini, Ketua Eksekutif Sekretariat Kongres Maruah Melayu, Dr Zainal Kling menafikan dakwaan universiti digunakan sebagai alat politik susulan penganjuran Kongres Maruah Melayu.

Ia sebagai respons terhadap Naib presiden Umno, Mohamed Khalid Nordin yang mendakwa kongres itu menggunakan institusi pengajian tinggi sebagai alat politik dalam penganjuran kongres tersebut.

Kongres itu dijadualkan akan berlangsung pada Ahad minggu hadapan bertempat di Stadium Malawati Shah Alam, dijangka akan dihadiri oleh Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad sebagai tetamu undangan.

Universiti Malaya (UM), Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Universiti Putra Malaysia (UPM) dan juga Universiti Teknologi Mara (UiTM) adalah merupakan empat universiti yang membentuk gabungan bagi menjayakan kongres tersebut.

Dr Mahathir Mohamad 

Dalam pada itu, Othman ketika ditanya sama ada Veteran Umno akan turut serta pada kongres berkenaan, beliau berkata mereka tidak menerima sebarang jemputan.

Sama ada akan menyertai kongres berkenaan atau sebaliknya, ia akan ditentukan pucuk pimpinan parti itu.

Sementara itu nada sama disuarakan Subky yang menegaskan bahawa keputusan untuk menghadiri kongres berkenaan akan diputuskan pucuk pimpinan PAS.

"Kita tidak mahu mendahului keputusan ataupun padangan parti dalam hal ini.

"Bagi Assabiqun dan Veteran Umno, tidak ada politik asing daripada politik Muafakat Nasional," katanya.

Lihat Komen
ADS