Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
mk-logo
Berita
Persiapan tengkujuh: JPS belanja RM9 juta, Kelantan solat hajat

DUN Kelantan l Selain persiapan oleh agensi-agensi kerajaan persekutuan, kerajaan negeri pula akan memastikan semua masjid di seluruh Kelantan melakukan solat hajat dalam usaha mengelak perkara tidak diingini menjelang musim tengkujuh tahun ini.

Exco Kebajikan, Pembangunan Keluarga Dan Wanita negeri, Mumtaz Md Nawi berkata, dalam persediaan menghadapi tengkujuh Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) membelanjakan sejumlah RM9 juta bagi menjalankan persiapan awal dalam mengurangkan risiko banjir.

Katanya antara persiapan awal yang dilakukan adalah penyelenggaraan sungai seperti membersihkan alur serta saliran, selain membaik pulih tebing yang runtuh.

"JPS juga sudah membaik pulih jambatan, pembentung serta kuala sungai setiap jajahan di negeri ini. JPS juga sudah melaksanakan Program Ramalan dan Amaran Banjir (PRAB) dengan membangunkan sistem yang berupaya meramal kejadian banjir termasuk meningkatkan sistem hebahan dua hari lebih awal keapda agensi berkepentingan dan rakyat yang terbabit dengan banjir.

"Melalui program itu untuk fasa pertama, sebanyak 26 stesen pemantauan termasuk Stesen Telemetri dan Stesen Hujan dibina di sepanjang Sungai Kelantan dan Sungai Golok.

"Pada masa sama, sebanyak 53 stesen pemantauan sedia ada dinaik taraf. Kos keseluruhan bagi fasa pertama ini berjumlah RM29 juta dan projek ini dijangka siap akhir bulan ini," katanya pada Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan, di Kota Bharu, hari ini.

Mumtaz (PAS-Demit) berkata demikian bagi menjawab soalan Mohd Nazlan Mohamed Hasbullah (PAS- Limbongan) mengenai persiapan yang sudah dan akan diambil oleh pihak kerajaan negeri dalam menghadapi musim tengkujuh.

Tambahnya, persiapan lain juga dibuat oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) seperti memastikan bantuan banjir diserahkan kepada mangsa banjir.

"Selain itu, persediaan lain (JKM) pula ialah melantik 5,454 sukarelawan sebagai penyelia dan Ahli Jawatankuasa (AJK) di semua pusat pemindahan banjir seluruh Kelantan.

"Kerajaan negeri pula akan memastikan semua masjid di seluruh Kelantan melakukan solat hajat berkaitan banjir," katanya.

Lihat Komen
ADS