Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Ibrahim Ali jemput rakyat cabar k’jaan perkenalkan semula ISA

Presiden Parti Pesaka Bumiputera Malaysia (Putra) Ibrahim Ali mencabar kerajaan untuk memperkenalkan semula Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) untuk membendung ideologi komunis di negara ini.

"Bila ISA dimansuhkan, mereka (penyokong komunis) menjadi berani. Di bawah nama manifesto Pakatan Harapan, mereka berkerja keras untuk mansuhkan Sosma. Ia cerita lain jika mereka nak memperbaiki Sosma, tapi ini nak mansuhkan," katanya di sidang media di Kuala Lumpur, hari ini.

"Dan mereka (juga) nak Suruhanjaya Aduan dan Salah laku Polis Bebas (IPCMC); ini menunjukkan perjuangan komunis.

"Untuk menghargai pengorbanan oleh polis dan tentera, dan mengambil kira kekecewaan mereka, saya menjemput rakyat, dan mencabar kerajaan, untuk mengembalikan ISA demi kebaikan negara."

Untuk rekod, Ibrahim merupakan bekas tahanan ISA dan dipenjarakan sebanyak dua kali pada tahun 1974 dan 1987.

Pakatan Harapan dalam manifesto, berjanji untuk mansuhkan peruntukan zalim dalam beberapa akta tertentu, termasuk Sosma, juga akan membentang Rang Undang-Undang (RUU) IPCMC 2019 yang dijadual pada Mac tahun depan.

Ibrahim berkata bahawa beliau tersentuh dengan ucapan bekas ketua polis negara Hanif Omar tentang perjuangan polis menentang pengganas komunis pada masa lalu, ketika dalam Perhimpunan Pejuang Negara Menentang Ideologi Komunis di Kuala Lumpur anjuran Persatuan Pegawai-Pegawai Kanan Polis Bersara Malaysia (Respa) pada Selasa.

"Saya menghadiri ke himpunan di Padang Merbok. Saya dengar setiap perkataan oleh Hanif Omar sambil dia menangis.

"Pada zaman dulu, pihak komunis berperang di hutan, sekarang seolah-olah mereka teruskan perjuangan mereka di bandar, bukan di dalam hutan lagi, "katanya.

Dalam perhimpunan itu, Hanif berkata masyarakat telah melupakan apa yang dilakukan oleh polis untuk memerangi komunis di masa lalu.

"Hampir semua orang telah melupakan apa yang telah kami lalui, kami adalah pejuang pertama di dunia yang menewaskan sepenuhnya revolusi komunis dan kami melakukannya dua kali, ini semangat kami," kata Hanif.

Ibrahim selar Abim

Mengulas Kongres Dong Zong yang berbincang mengenai pengenalan tulisan Jawi di sekolah vernakular pada Sabtu ini, Ibrahim mengkritik Angkatan Beliau Islam Malaysia (Abim).

Abim telah mengambil pendekatan yang lembut dengan mendesak semua pihak untuk menangani kebimbangan mengenai Jawi melalui dialog dan bukan mengambil kedudukan garis keras.

"Abim sepatutnya menasihatkan Dong Zong untuk membatalkan perhimpunan itu. Apabila NGO lain merancang untuk mengadakan perhimpunan balas, Abim sebaliknya dinasihatkan untuk berunding.

"Selama ini, kita telah bersabar, (tetapi) orang tidak menghormati, mengambil kesempatan daripada jika terlalu bersabar," kata Ibrahim.

Dia juga mempersoalkan mereka yang menentang keputusan kementerian pendidikan untuk memasukkan pelajaran Jawi di sekolah-sekolah vernakular.

"Ramai orang Cina mengundi Pakatan Harapan, mengapa mereka mahu mempersoalkan keputusan kerajaan hari ini yang mereka sokong?

"Kamu sepatutnya menghormati kerajaan," katanya.

Lihat Komen
ADS