Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Mahathir pangku jawatan menteri pendidikan
Diterbitkan:  Jan 10, 2020 12:35 PM
Dikemaskini: 5:10 AM

Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad sendiri memangku jawatan menteri pendidikan yang dikosongkan ahli akademik Maszlee Malik pada minggu lalu.

Bagaimanapun, berdasarkan kenyataan Pejabat Perdana Menteri tengah hari ini, ia hanya buat sementara waktu.

“Keputusan ini berkuat kuasa pada 3 Januari 2020 dan Dr Mahathir akan memangku jawatan tersebut sehingga menteri pendidikan yang baharu dilantik,” kata kenyataan itu.

Maszlee kita mengumumkan peletakannya itu minggu lalu berkata beliau “memulangkan” jawatan itu kepada Mahathir yang dirujuknya sebagai “ayahanda”.

Pada 2 Januari, Maszlee Malik mengumumkan peletakan jawatannya sebagai menteri pendidikan yang berkuat kuasa 3 Januari.

Ia diumumkan dalam satu sidang media khas di Putrajaya selepas satu pertemuan dengan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad.

Untuk rekod, selepas membentuk kerajaan pada Mei tahun lalu, Mahathir asalnya memegang portfolio berkenaan sebelum dikritik ramai kerana bercanggah dengan manifesto PH.

PH berjanji perdana menteri tidak boleh memegang portfolio lain dalam kabinet.

Jawatan tersebut kemudian diserahkan kepada Maszlee.

Mahathir pernah menyandang jawatan tersebut menteri pendidikan pada 1974 sehingga 1977 sewaktu pentadbiran Abdul Razak Hussein dan Hussein Onn.

Dalam isu pendidikan, beliau terpalit dengan kontroversi Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).

Dasar yang diperkenalkan di zamannya itu kemudian dimansuhkan di era Najib Razak selepas bantahan hebat, termasuk mengundang demonstrasi besar aktivis bahasa Melayu dan parti pembangkang.

Maszlee dalam sidang media pengundurannya pada 2 Jan lalu

Lihat Komen
ADS