Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Ismail: Tiada pelanggaran SOP, ahli parlimen berhak mengundi
Diterbitkan:  Dec 15, 2020 7:00 PM
Dikemaskini: 12:38 PM

Menteri Pertahanan Ismail Sabri Yaakob menegaskan bahawa tidak ada pelanggaran prosedur operasi standard (SOP) dalam membenarkan tiga anggota parlimen yang menjalani kuarantin hadir mengundi di parlimen.

Sebaliknya, Ismail mengatakan ketiga-tiga anggota Parlimen itu - Menteri Kesihatan Dr Adham Baba (BN-Tenggara), Menteri Sumber Manusia M Saravanan (BN-Tapah) dan P Prabakaran (Pakatan Harapan-Batu) - disyaratkan memakai alat pelindung diri (PPE) sepenuhnya sesuai dengan prosedur pencegahan Covid-19 .

"Hak mereka untuk mengundi adalah hak yang dilindungi di bawah Perlembagaan Ppersekutuan.

"Mereka berhak diberikan izin untuk mengundi di parlimen," kata Ismail semasa sidang media Covid-19 hari ini.

"Mengundi di parlimen, peraturannya adalah mereka mesti hadir secara fizikal di parlimen.

"Ini tidak dapat dilakukan secara dalam talian, misalnya. Oleh itu, kami memberi mereka izin kerana mereka berhak mengundi," kata anggota Parlimen Bera itu.


BACA BERKAITAN: Belanjawan 2021 lulus dengan majoriti tiga undi


Ismail mengatakan pengecualian serupa juga diberikan pada masa lalu untuk situasi mendesak, seperti menghadiri pengebumian, termasuk pada fasa pertama Perintah Kawalan Pergerakan yang menyaksikan protokol lebih ketat.

"Dalam beberapa kes, kita membenarkan mereka yang berada di bawah kuarantin menggunakan hak mereka.

"Sebagai contoh semasa pilihan raya negeri Sabah, kita mengizinkan pengundi mengundi walaupun mereka berada dalam kuarantin," katanya.

"Mereka yang dikuarantin ini, mereka negatif.

"Sekiranya mereka positif sudah tentu kami tidak akan mengizinkan dan mereka akan berada di hospital," katanya.

Dalam sidang parlimen semalam, sejumlah ahli parlimen pembangkang meninggalkan Dewan Rakyat kerana tidak puas hati dengan kehadiran tiga wakil rakyat itu memakai PPE.

Menjawab soalan ketua pembangkang Anwar Ibrahim, Speaker Dewan Rakyat Azhar Azizan Harunmengatakan ketiga-tiga anggota Parlimen itu telah mendapat kebenaran Ketua Pengarah Kesihatan (DG) Dr Noor Hisham Abdullah untuk menghadiri Parlimen.

Lihat Komen
ADS