Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Jazlan letak jawatan pengerusi Lembaga Minyak Sawit Malaysia
Diterbitkan:  Jan 4, 2021 5:15 PM
Dikemaskini: 9:45 AM

Pengerusi Umno Kelantan, Ahmad Jazlan Yaakob mengumumkan peletakan jawatannya sebagai pengerusi Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB).

Pengumuman itu sehari selepas dia memberi kata dua kepada kerajaan PN agar segera membubarkan Parlimen atau dia akan melepaskan jawatan dalam kerajaan, semalam.

"Pada hari ini, 4 Januari 2021 jam empat petang, saya telah menghantar surat perletakan jawatan saya sebagai Pengerusi MPOH yang berkuatkuasa mulai 6 Januari 2021.

"Surat perletakan jawatan saya telah di serahkan kepada Dr Mohd Khairuddin Aman Razali, Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi di pejabat nya sebentar tadi," katanya dalam kenyataan sebentar tadi.

Ia dilihat sebagai langkah drastik memandangkan Jazlan pada mulanya memberi tempoh sehingga hujung bulan ini kepada PN.

Bercakap selepas mesyuarat tahunan Umno bahagian Machang semalam, dia berkata suara akar umbi dan prinsipnya perlu ditegakkan selepas 12 bahagian Umno di Kelantan meluluskan usul untuk tidak meneruskan kerjasama dalam kerajaan PN.

"Kalau saya tarik diri saya akan sertakan sekali perletakan jawatan dalam kerajaan, kerana saya tidak pentingkan jawatan, saya pentingkan maruah,"

Jazlan yang merupakan anggota Parlimen Machang menyuarakan penghargaan atas kepercayaan yang diberikan terhadapnya sepanjang menjadi pengerusi MPOB.

"Saya juga menghargai segala kerjasama yang telah diberikan oleh ahli lembaga, pegurusan dan seluruh warga MPOB di sepanjang perkhidmatan saya bersama agensi ini," katanya.

Dilantik pada April lalu, dia adalah antara lantikan Umno yang dibuat oleh Perdana Menteri Muhyiddin Yassin ke dalam syarikat berkaitan kerajaan dan agensi kerajaan dalam usaha meraih sokongan.

Peletakan jawatan ini di saat pergeseran antara Bersatu dan Umno kembali hangat, antaranya dengan 189 daripada 191 bahagian Umno dilaporkan membuat keputusan untuk menolak kerjasama dengan Bersatu dalam pilihan raya umum ke-15 (PRU15).

Ahli Parlimen Pasir Salak, Tajuddin Abdul Rahman, adalah seorang lagi yang dilantik. Dia menjadi pengerusi Prasarana Malaysia Berhad pada Mei lalu.

Sekumpulan 17 kontraktor dan firma perunding yang terlibat dalam projek LRT3 baru-baru ini mengadu yang Prasarana tidak membayar lebih RM700 juta untuk kerja yang dilakukan sejak Julai untuk projek LRT3.

Mereka juga menyuarakan kebimbangan yang jika ia berterusan, ia akan menyebabkan penangguhan dalam projek itu.

Sumber yang mahir mengenai perkara itu mendakwa Prasarana yang dipengerusikan Tajuddin Abdul Rahman berbuat demikian kerana dikatakan mahu terlibat dalam keputusan pelantikan subkontraktor untuk projek LRT3.

Hari ini Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ke pejabat Prasarana berhubung perkara itu.

Lihat Komen
ADS