Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Tentera Myanmar telah melakukan kudeta setelah menahan pemimpin de-facto negara Aung San Suu Kyi.

Apa itu rampasan kuasa (coup)? Apa yang berlaku dengan pemimpin Suu Kyi?

Suu Kyi ditangkap oleh angkatan tentera negara itu dalam serbuan sebelum Subuh.

Tentera turut mengisytiharkan darurat dan akan menguasai negara itu selama satu tahun, dalam apa yang digambarkan oleh Perdana Menteri Inggeris Boris Johnson sebagai rampasan kuasa yang tidak sah.

Tetapi apa maksudnya?

Rampasan kuasa atau coup d’etat (kudeta) Myanmar 2021 bermula pada pagi 1 Februari 2021 ketika anggota parti pemerintah Myanmar Liga Nasional untuk Demokrasi (NLD) yang dipilih secara demokratik, digulingkan oleh tentera Myanmar Tatmadaw yang memberikan kuasa kepada stratokrasi (pemerintahan tentera).

Tatmadaw mengisytiharkan darurat selama setahun dan memberikan kuasa kepada Ketua Panglima Perkhidmatan Pertahanan Min Aung Hlaing.

Tatmadaw juga menyatakan keputusan pilihan raya umum November 2020 tidak sah dan menyatakan niatnya untuk mengadakan pilihan raya baru pada akhir keadaan darurat.

Rampasan kuasa berlaku sehari sebelum parlimen Myanmar yang akan mengangkat sumpah dengan anggota yang dipilih pada pilihan raya 2020, namun hal ini tidak berlaku.

Presiden Win Myint (bawah) dan Suu Kyi sebagai penasihat negeri ditahan, bersama menteri dan timbalannya serta anggota Parlimen.

 Suu Kyi didakwa melanggar undang-undang darurat Covid-19 dan dituduh mengimport dan menggunakan alat radio dan komunikasi secara haram, khususnya enam peranti icom dari pasukan keselamatannya dan radio dua hala, yang dibatasi di Myanmar dan memerlukan izin tentera sebelum pemerolehan.

Kedua-duanya direman dalam tahanan selama dua minggu.

Apa itu rampasan kuasa?

Rampasan kuasa digambarkan Cambridge Dictionary sebagai "pengambilalihan kekuasaan pemerintah yang tiba-tiba menyalahi undang-undang, sering berlaku kekerasan, terutama oleh sebahagian pasukan tentera".

Istilah ini juga dikenal sebagai “kudeta” - yang digambarkan oleh kamus Merriam Webster sebagai "pelaksanaan kekuatan dan kekerasan secara tiba-tiba dalam politik".

Definisi itu menambah perkataan itu terutama merangkumi "penggulingan kekerasan atau perubahan pemerintahan yang ada oleh kumpulan kecil."

Apa maksud ‘de facto’?

Menurut Merriam Webster, de facto bermaksud: "Berlakunya keadaan seperti itu walaupun tidak diakui atau diiktiraf secara formal."

Contohnya, anda mungkin berada dalam perang de facto, tanpa perang diisytiharkan secara rasmi.

Bagi Myanmar, Suu Kyi adalah pemimpin de facto setelah parti Liga Nasional untuk Demokrasi (NLD) memenangi pilihan raya November 2020.

Tetapi tentera mendakwa terdapat "perbezaan dan percanggahan besar" dalam undi negara itu, dan menuntut mereka sekarang akan mengambil alih tugas hingga satu tahun.

Apa jadi pada Suu Kyi?

Suu Kyi, Presiden Win Myint dan pemimpin NLD yang lain "diambil" pada awal pagi ketika tentera melakukan serangan subuh di seluruh Myanmar, menurut jurucakap NLD Myo Nyunt.

Tentera mengatakan pihaknya telah melakukan penahanan sebagai tindak balas terhadap "penipuan pilihan raya" dari pemilihan November 2020.

Rampasan kuasa tersebut telah menyaksikan kuasa diserahkan kepada ketua tentera Min Aung Hlaing, diiringi dengan pengistyiharan darurat selama satu tahun, menurut kenyataan di sebuah stesen televisyen milik tentera.

Aung San Suu Kyi

Halaman Facebook NLD yang disahkan telah memetik Suu Kyi berkata bahawa tindakan tentera seperti itu akan meletakkan Myanmar "kembali di bawah pemerintahan diktator".

Kenyataan itu turut menambah: "Beliau mendesak orang ramai untuk tidak menerima, bertindak balas dan dengan sepenuh hati untuk memprotes rampasan kuasa oleh tentera."

Pihak tentera, yang diketahui menyokong pembangkang Suu Kyi, mendakwa telah menemui "perbezaan dan percanggahan besar" dalam keputusan pilihan raya.

Kenyataan yang disiarkan di TV milik tentera pada hari Isnin mendakwa senarai daftar pemilih "didapati mempunyai perbezaan besar dan Suruhanjaya Pilihan Raya Kesatuan gagal menyelesaikan masalah ini".

Kenyataan itu berbunyi: "Walaupun kedaulatan negara mesti berasal daripada rakyat, terdapat percanggahan yang mengerikan dalam daftar pemilih semasa pilihan raya umum demokratik, yang bertentangan dalam memastikan demokrasi yang stabil.

"Kecuali masalah ini diselesaikan, ia akan menghalangi jalan menuju demokrasi dan oleh itu ia mesti diselesaikan mengikut undang-undang.

"Oleh itu, keadaan darurat diisytiharkan sesuai dengan artikel 417 Perlembagaan 2008."

Di Myanmar, sambungan data Internet mudah alih dan beberapa perkhidmatan telefon terganggu di bandar-bandar utama negara itu.

Penyiar MRTV di luar negara mendakwa masalah itu disebabkan oleh masalah teknikal.

Di bandar terbesar dan bekas ibu kota Yangon, talian telefon dan sambungan internet nampaknya terhad, dengan banyak penyedia memotong perkhidmatan mereka.

Banyak penduduk di negara ini dilihat berbaris di ATM untuk mengambil wang, tetapi bank telah menghentikan sementara semua perkhidmatan kewangan menurut Myanmar Banks Association.

Siapa Suu Kyi?

Suu Kyi adalah anak perempuan Jeneral Aung San yang gagah berani yang dibunuh sebelum negara itu memperoleh kemerdekaan dari pemerintahan kolonial Inggeris pada tahun 1948.

Dia menjadi terkenal dalam “Pemberontakan 8888” pada 8 Ogos 1988, dan menjadi Setiausaha Umum Liga Nasional untuk Demokrasi.

Simbol tiga jari yang dipopularkan oleh gerakan antikerajaan di Thailand turut diguna pakai di Myanmar

Pada tahun 1990, partinya memenangkan 81 peratus kerusi di parlimen, tetapi keputusannya dibatalkan oleh kerajaan tentera yang enggan melepaskan kuasa.

Dia ditahan di bawah tahanan rumah sebelum pilihan raya dan masih dalam tahanan rumah selama hampir 15 tahun.

Partinya memboikot pilihan raya 2010, menyebabkan kemenangan Parti Solidariti dan Pembangunan Kesatuan yang disokong oleh tentera.

Pada tahun 2015, NLD memperoleh kemenangan besar-besaran, dengan mengambil 86 peratus kerusi dalam Majlis Kesatuan.


AZIZI AHMAD adalah pembaca yang mengikuti perkembangan kerajaan global.

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian Malaysiakini.

Lihat Komen
ADS