Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Tujuh negeri beli lebih 6 juta dos Sinovac, Selangor tertinggi

Pharmaniaga hari ini memaklumkan hampir separuh daripada 14 juta dos vaksin Sinovac yang dirancang untuk dijual mulai bulan depan telah dipesan oleh pelbagai kerajaan negeri yang menjalankan inisiatif vaksinasi sendiri selari dengan Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (Pick).

Pengarah Urusan Pharmaniaga, Zulkarnain Md Eusope dalam sidang media dalam talian hari ini mengatakan bahawa kerajaan Selangor mendahului senarai negeri dengan pesanan untuk 2.5 juta dos Sinovac.

Katanya, negeri-negeri lain yang menunjukkan minat awal termasuk Pahang, Perak, Johor, Negeri Sembilan, Sabah dan Sarawak, dengan jumlah pesanan dari tujuh negeri itu berjumlah kira-kira enam juta dos.

Dos selebihnya akan dijual kepada sektor swasta termasuk hospital yang akan mula memberikan vaksin Sinovac mulai 1 Ogos, seperti yang diumumkan oleh Menteri Penyelaras Pick Khairy Jamaluddin awal hari ini.

"Sekali lagi seperti yang saya katakan sebelumnya, sekarang perlumbaan adalah antara kadar vaksinasi dengan penularan wabak.

"Justeru, inisiatif sektor swasta yang kita jalankan selari dengan Pick akan bermula tidak lama lagi, dan kemudian kita akan membantu Malaysia untuk memenangi perlumbaan ini," kata Zulkarnain.

Berhubung pemberian vaksin, Zulkarnain mengatakan sebahagian daripada pesanan Selangor telah dihantar lebih awal memandangkan jumlah kes positif Covid-19 di negeri itu yang tinggi, sementara selebihnya akan tersedia selepas 1 Ogos.

Katanya, Pharmaniaga juga bersedia untuk menyokong kerajaan persekutuan sekiranya berlaku kelewatan pembekal vaksin lain, untuk mengekalkan kadar vaksinasi yang tinggi seperti semalam yang mencapai rekod lebih 500,000 dos sehari.

Pada masa yang sama, Zulkarnain mengatakan rancangan perniagaan masa depan Pharmaniaga termasuk melihat pasar asing lain yang berminat untuk membeli vaksin Sinovac.

Awal hari ini, Khairy, yang juga Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, berkata kerajaan membenarkan Pharmaniaga menjual Sinovac agar lebih banyak orang mendapat vaksin lebih cepat.

Dia juga mengatakan Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Vaksin Covid-19 (JKJAV) akan mengatur penjualan, termasuk dengan menetapkan harga siling.

"JKJAV, yang dipengerusikan bersama oleh (Menteri Kesihatan) Dr Adham Baba dan saya, akan bertemu minggu depan untuk memutuskan garis panduan penjualan vaksin swasta, termasuk (menetapkan) harga siling, agar vaksin ini tidak dijual pada harga terlalu tinggi di Malaysia,” tambahnya.

Lihat Komen
ADS