Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
'Adham jamin tiada tindakan tapi polis soal petugas Maeps sampai 3 pagi'
Diterbitkan:  Jul 28, 2021 10:02 AM
Dikemaskini: 2:22 AM

Doktor, jururawat dan petugas perubatan lain di pusat kuarantin Covid-19 di Maeps Serdang disoal siasat oleh polis malam tadi, kata peguam Asheeq Ali yang mewakili kumpulan itu.

Ini selepas tindakan perusahaan Hartal Doktor Kontrak (HDK) serentak di seluruh negara pada jam 11 pagi hari Isnin di sekitar 20 hospital.

Ini perkembangan di luar jangkaan kerana tidak seperti kakitangan di hospital lain, petugas di Maeps tidak terlibat dalam Hartal Doktor Kontrak susulan ancaman tindakan tatatertib jika terbabit "perhimpunan haram."

Asheeq pertama kali berkongsi hal ini pada ciapan tengah malam tadi apabila dia diberitahu pegawai polis sedang dalam proses merakam kenyataan dari jururawat dan doktor di Maeps mengenai mogok kerja Hartal Doktor Kontrak.

"Ini kerja gila! PDRM perlu henti ambil keterangan segera! Sudah jam 12.15 tengah malam," ciapnya.

Asheeq kemudian memberitahu Malaysiakini polis mengambil pernyataan penuh mengenai keseluruhan kejadian dan menemubual kakitangan secara individu.

Asheeq sendiri kemudian pergi ke Maeps untuk menemani doktor berkenaan dan soal siasat selesai hampir jam empat pagi tadi.

Bekas menteri kesihatan, Dr Dzulkefly Ahmad pagi ini mengulang semula hantaran gerakan Hartal Doktor Kontrak yang menyoal mengapa doktor berkenaan disoal kerana mogok di Maeps dibatalkan.

"Setelah (Menteri Kesihatan) Dr Adham Baba beri jaminan tidak akan ambil apa-apa tindakan, saya harap beliau pastikan Perdana Menteri (Muhyiddin Yassin) serta kabinetnya akan bertindak mengikut janji yang diucapkan.

"Tolonglah keyakinan terhadap kerajaan PN kini sangat terhakis, jika masih ada yang tersisa," kata kata Dzulkefly.

Pada hari Isnin, doktor di Maeps memutuskan untuk membatalkan cadangan hartal dengan melakukan 'walk out' apabila diancam penangkapan.

Ketika itu, polis juga memasuki ruang media di Maeps untuk memberitahu anggota media bahawa hanya Jabatan Penerangan Selangor yang dibenarkan'membuat liputan' acara dan bahkan media rasmi seperti RTM dan Bernama tidak dibenarkan.

Seorang wartawan video Malaysiakini, yang telah memulakan siaran langsung, diarahkan untuk berhenti berbuat demikian dan kakitangan media diperintahkan keluar dari premis itu.

Pegawai Maeps kemudian menjelaskan sebab wartawan dikeluarkan dari kawasan itu, mendakwa tidak ada seorang pun wartawan yang mengikuti SOP untuk memasuki dewan itu.

Selain pernyataan Adham bahawa tidak ada tindakan tatatertib terhadap mereka yang mengambil bahagian dalam tindakan itu, Ketua Polis Negara Acryl Sani Abdullah Sani juga berkata tidak ada makluman hartal doktor kontrak akan mengancam ketenteraman awam.

Bagaimanapun, Ketua Polis Dang Wangi, Mohamad Zainal Abdullah memberitahu Malaysiakini polis akan menyiasat hartal di Hospital Kuala Lumpur (HKL) kerana semasa tempoh perintah kawalan pergerakan (PKP), tidak dibenarkan berkumpul atau terlibat dalam perhimpunan di mana-mana tempat untuk tujuan sama ada agama, sosial, sukan, perkahwinan atau budaya tanpa kebenaran ketua pengarah kesihatan.

Pengarah Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) di Klang Dr Zulkarnain Mohd Rawi pada 27 Julai berkata, pihaknya akan meminta peserta mogok kerja itu mengemukakan surat tunjuk sebab menjelaskan perlakuan mereka.

Pun begitu, Ketua Polis Selangor, Arjunaidi Mohamed berkata tiada tangkapan dibuat setakat ini terhadap hartal doktor kontrak.

Arjunadi menjelaskan ini kerana polis tidak mengesan perlanggaran prosedur operasi standard (SOP) sepanjang hartal berlangsung.

Bawah sistem semasa, doktor kontrak berdepan ketidakpastian setelah tamat lima tahun tempoh khidmat wajib mereka kerana kerajaan tidak mempunyai peruntukan untuk menawarkan mereka jawatan tetap.

Akibatnya, ramai doktor kontrak terpaksa berpindah ke sektor swasta atau meneruskan latihan kepakaran mereka di luar negara.

Selepas berbulan-bulan melobi, kerajaan pada 23 Julai lalu menawarkan untuk melanjutkan kontrak mereka sehingga enam tahun tetapi masih tidak menawarkan jawatan tetap.

Namun, kerajaan berjanji untuk memastikan doktor kontrak juga menikmati faedah serupa dengan doktor tetap.

Hartal Doktor Kontrak menyifatkan tawaran kerajaan itu "separuh masak" menegaskan lanjutan kontrak bukan penyelesaian terhadap tuntutan untuk jawatan tetap.

Pengurusan hospital awam telah memberi amaran kepada doktor kontrak untuk tidak terlibat hartal itu.

Kelmarin, Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) Adnan Mat berharap kerajaan tidak mengambil tindakan tatatertib kepada petugas barisan hadapan yang terlibat.

Katanya, ini kerana doktor kontrak berkenaan hanya mahu permasalahan mereka didengari dan diselesaikan oleh kerajaan.

Lihat Komen
ADS