Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Muda umum 3 calon pertama, tanding di parlimen sukar

Muda mengumumkan tiga calon pertamanya bagi kerusi Parlimen pada PRU15 kali ini, dengan dua kawasan menteri dan satu lagi disandang bekas timbalan menteri.

Sementara itu, Presiden Muda Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berkata soal sama ada dia akan mempertahankan Muar atau tidak hanya akan diketahui pada Rabu ini.

Tiga calon tersebut adalah Danial Abdul Majeed (P41 Kepala Batas), Siti Rahayu Baharin (P95 Tanjung Karang) dan Lim Wei Jiet (P165 Tanjung Piai).

Kepala Batas dan Tanjung Karang masing-masing disandang Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Reezal Merican Naina Merican dan Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi Nor Omar.

Lim pula akan berdepan penyandang kerusi Tanjung Piai, Wee Jeck Seng.

Daniel, 26 merupakan seorang jurutera yang tinggal di Pulau Pinang, sementara Siti Rahayu selaku pengasas Buku Jalanan Chow Kit dan menjadi guru kepada anak-anak kurang bernasib baik di Kuala Lunpur.

Lim pula seorang peguam yang bertanding di DUN Tenang ketika PRN Johor.

Timbalan Presiden Muda yang juga pengarah pilihan raya parti itu, Amira Aisya Abdul Aziz berkata pengumuman malam ini susulan selesainya perbincangan dengan PH berhubung kerjasama dalam PRU15.

"Bertentangan dengan jangkaan, kerusi yang kami ambil tiada kerusi bandar. Semuanya kerusi sukar," kata Adun Puteri Wangsa itu ketika sidang media di ibu pejabat Muda di Petaling Jaya, Selangor.

Dia juga berkata Muda Muda juga sebulat suara untuk menyokong Pengerusi PH Anwar Ibrahim sebagai calon perdana menteri.

Selain itu, dia berkata Muda juga komited untuk memastikan tiada pertembungan dengan calon PH, seperti yang berlaku ketika PRN Johor.

"Muda juga boleh menggunakan logo sendiri," katanya lagi.

Selain pengumuman hari ini, kata Amira, Muda akan membuat pengumuman untuk calon di kerusi lain, termasuk untuk satu kerusi Parlimen di Sabah.

Lihat Komen
ADS