Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
K’jaan sementara beri tender - Rafizi dedah surat tolak penafian
Diterbitkan:  Nov 9, 2022 3:29 PM
Dikemaskini: 7:46 AM

Rafizi Ramli hari ini membekalkan "bukti" berkaitan dakwaannya bahawa kerajaan sementara memberi tender dan untuk menolak penafian menteri alam sekitar dan air Tuan Ibrahim Tuan Man.

"Setakat ini, reaksi timbalan presiden PAS (Tuan Ibrahim) hanyalah penafian semata-mata bahawa adalah penting untuk tidak menangguhkan projek tebatan banjir Langat," kata timbalan presiden PKR itu pada sidang media di Petaling Jaya petang ini.

Bagaimanapun, dia berkata projek yang diketengahkan itu belum dianugerahkan kepada syarikat tersebut.

"Sebab saya mengetengahkan isu ini ialah perbincangan dan proses masih berterusan dan terdapat usaha kerajaan sementara untuk menganugerahkan projek yang menyalahi undang-undang," katanya.

Bagi menyokong dakwaannya, Rafizi berkongsi surat yang dikatakan penerimaan projek tebatan banjir di Krubong, Melaka.

Sebelum ini, Rafizi mendakwa sebuah firma “kroni Umno”, dijangka menerima kontrak projek tebatan banjir Sungai Langat bernilai RM2 bilion secara runding terus.

Menurut Rafizi, pemimpin PAS itu menafikan mengetahui lebih lanjut mengenai projek berkenaan tetapi terdapat dokumen yang ditandatanganinya, iaitu Surat Setuju Terima (SST) bertarikh 30 Ogos tahun lalu.

"Beliau juga perlu menjawab dokumen yang menyenaraikan dua projek besar (projek tebatan banjir Krubong bernilai RM578.6 juta dan projek tebatan banjir Sungai Langat Fasa 2 bernilai RM2 bilion) adalah dokumen kerajaan yang berada dalam rekod Kementerian Alam Sekitar dan Air (KASA).

"Selain itu, Tuan Ibrahim perlu menjelaskan senarai dua projek berkenaan serta catatannya, yang menyatakan projek tebatan banjir Sungai Langat Fasa 2 diuruskan secara rundingan terus, adalah cabutan daripada dokumen rasmi kerajaan yang membabitkan kementerian beliau," katanya lagi.

Pada sidang media yang sama, Rafizi menolak kenyataan Tuan Ibrahim yang mencadangkan kepada dirinya supaya membuat laporan SPRM jika mempunyai bukti kerajaan sementara memberikan tender secara tidak wajar.

Rafizi mendakwa, pihak berkuasa sering mengklasifikasikan kes seperti itu sebagai ‘tiada tindakan lanjut’ (NFA) sehingga ia didedahkan kepada umum.

“Saya tidak perlu buat laporan kepada SPRM.

“Saya telah lakukan itu sepanjang masa, tetapi tiada apa yang dilakukan.

"SPRM hanya akan mengklasifikasikannya sebagai NFA sehingga skandal itu didedahkan dengan cara ini dan ia menimbulkan kemarahan orang ramai," kata Rafizi, sambil menambah bahawa orang ramai akan menjadi 'hakim terbaik' dalam mempercepatkan isu berkenaan.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS