Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Ucapan kebencian dalam talian didanai pihak ada agenda - Fahmi

WAWANCARA | Dengan sifat Internet yang terpencar, sangat mudah secara global untuk salah guna perkhidmatannya dengan niat jahat menyasarkan kumpulan atau individu berdasarkan ciri - seperti jantina, bangsa atau agama.

Menteri Komunikasi dan Digital, Fahmi Fadzil berkata dia mengambil berat penyebaran fitnah dalam talian.

“Saya fikir tidak mengapa untuk mengkritik kerajaan, perdana menteri, (dan) saya, tetapi kita menentukan batasnya pada fitnah, kenyataan tohmah (dan) kenyataan yang dibuat tanpa sebarang asas fakta.

“Kita perlu berlaku adil. Pentadbiran ini tidak berniat untuk menyekat kebebasan bersuara dan kebebasan bersuara.

"Tetapi apabila orang melampaui batas dan membuat dakwaan yang tidak mempunyai asas, maka ia tidak sepatutnya disebarkan kerana itu menyebarkan maklumat palsu," kata ahli parlimen Lembah Pantai itu menjawab soalan jika kementeriannya mempunyai rancangan untuk membendung naratif anti-kerajaan yang menjaja fitnah.

Fahmi memetik kajian yang menganalisis media sosial pada minggu selepas pilihan raya umum ke-15.

Kata Fahmi, dapatan kajian oleh penganalisis keselamatan bebas Munira Mustaffa (gambar, bawah) menunjukkan terdapat kempen maklumat palsu yang diselaraskan terhadap Perdana Menteri Anwar Ibrahim.

Menurut menteri lagi, pakar keselamatan siber itu mendapati kempen terbabit turut memaparkan pengaruh asing, antara lain, cuba melukis Anwar sebagai proksi Amerika Syarikat dan menjaja teori konspirasi lain.

Bagaimanapun, Fahmi menekankan kesukaran untuk menangani ucapan kebencian - menyebutnya sebagai "tingkah laku yang diselaraskan dan tidak sahih".

"Inilah yang orang biasa panggil troll dan bot," jelasnya.

"Aktiviti seperti ini sedikit berbeza, kerana ia berniat jahat dan diselaraskan, bermakna ia dibiayai oleh orang, pihak atau individu tertentu yang mungkin mempunyai agenda."

Pelanggaran keamanan

Sehubungan itu, Fahmi berkata kerajaan menghadapi masalah mengenal pasti pelaku.

Dia juga berkata pada masa ini, mereka yang dikenal pasti oleh polis dipanggil untuk merekodkan kenyataan atau dibawa ke mahkamah untuk didakwa.

Bagaimanapun, Fahmi menegaskan bahawa sesetengah pengendali bukan orang sebenar tetapi akaun palsu yang dikendalikan melalui beberapa lapisan perlindungan berbeza untuk menyembunyikan identiti sebenar pelaku.

“Bagi saya, perkara yang paling penting ialah kita tidak boleh membenarkan pelanggaran keamanan. Saya rasa itu sangat penting. Kita kini mempunyai kestabilan politik.

“Kami mula membuat inisiatif tertentu (dan) pembetulan beberapa dasar kami - pembaikan kos, supaya kami boleh menggiatkan semula ekonomi dan membawa kita kembali ke tahap yang pantas - dari segi pertumbuhan.

“(Kami) mengharapkan itu pada penghujungnya. Kemakmuran seperti itu pada asasnya akan membantu rakyat Malaysia biasa,” katanya.

Kestabilan politik

Berikutan Gerakan Sheraton - yang berlaku pada awal 2020 dan menggulingkan kerajaan PH pertama pimpinan bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad - politik Malaysia telah ditandai oleh ketidakstabilannya.

Muhyiddin Yassin daripada Bersatu memimpin negara selama setahun lima bulan sebelum digantikan oleh Ismail Sabri Yaakob daripada Umno yang menjadi perdana menteri selama setahun tiga bulan.

Bercakap mengenai kestabilan politik, Fahmi berkata kerajaan sekarang telah banyak belajar daripada memorandum persefahaman (MOU) yang ditandatangani antara kerajaan Ismail Sabri dan PH.

“Kami melihat tiga kerajaan terakhir mengalami perpecahan dalaman dan perbezaan yang tidak dapat didamaikan,” katanya.

Fahmi menyatakan kerajaan yang ditubuhkan sejurus selepas Langkah Sheraton pada 2020 mengalami defisit amanah, kerana mereka yang membentuk kerajaan melakukannya dengan meninggalkan bekas rakan sekutu melalui jajaran politik baru - dengan protokol sulit yang tidak diketahui ramai.

Orde baru

Namun begitu, Fahmi menyifatkan dirinya konsisten berkata "orde lama" telah berakhir - berdasarkan peristiwa dalam landskap politik negara sejak 2018.

“Orde baru belum timbul (lagi). Untuk membentuk konsensus politik baru, anda tidak boleh bergantung kepada cara pentadbiran,” katanya sambil memetik pilihan raya sebagai satu bentuk cara pentadbiran.

“Ia juga mesti berdasarkan persefahaman atau konsensus politik. Itu terwujud dalam bentuk memorandum persefahaman antara parti yang membentuk kerajaan perpaduan ini,” katanya.

Merujuk kepada perjanjian yang ditandatangani oleh parti-parti yang membentuk kerajaan campuran semasa, Fahmi berkata kestabilan itu adalah dalam konsensus yang dibangunkan antara pemimpin tertinggi - kini "diwujudkan dan dikanunkan".

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS