Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Isu stoking tertera kalimah Allah: Adakah Anwar takut, soal PSM
Diterbitkan:  Mar 27, 2024 11:42 AM
Dikemaskini: 3:42 AM
8

Timbalan Pengerusi PSM S Arutchelvan beranggapan tidak ada pemimpin dalam kerajaan hari ini, termasuk Perdana Menteri Anwar Ibrahim bersedia untuk meredakan ketegangan yang terus memuncak susulan kontroversi stoking yang tertera kalimah Allah di kedai KK Mart.

Katanya, terdapat dua pilihan untuk perdana menteri, yang menurutnya tidak bersedia untuk "memadamkan api" berhubung isu itu.

S Arutchelvan

Pertama, adakan mesyuarat gabungan Madani untuk mengeluarkan pendirian bersama dalam isu itu, yang menurut Arutchelvan boleh menyedarkan Umno tentang kedudukannya.

“Umno hanya menyumbang 26 kerusi iaitu kurang 12 peratus kerusi.

"Mengikut undang-undang pilihan raya, jika calon memperoleh kurang daripada 12.5 peratus daripada jumlah undi, mereka akan kehilangan wang pertaruhan.

“Hari ini Umno meniup semula api ketegangan kaum dan ia boleh diterima," katanya dalam satu kenyataan semalam

Ketua Pemuda Umno Dr Muhamad Akmal Saleh adalah antara paling lantang mahu KK Mart dihukum dan dipulaukan susulan stoking yang tertera kalimah Allah ditemui di tiga cawangannya di Selangor.

Dr Muhamad Akmal Saleh

Majlis Kerja Tertinggi (MKT) Umno pula menyokong tindakan Akmal itu.

Semalam, ketegangan memuncak dengan cubaan membakar sebuah kedai KK Mart di Bidor, Perak.

Sementara itu, Arutchelvan berkata pilihan kedua bagi Anwar untuk meredakan ketegangan ialah berucap di televisyen kepada seluruh negara.

"Tampil di TV nasional dan rayu agar semua bertenang dan menjaga keharmonian. Saya yakin majoriti rakyat akan menghargai usaha ini.

"Apabila Anwar gagal berpendirian tegas, ini mengingatkan saya apabila ICERD (Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum) diserang oleh PAS dan sekutunya, perdana menteri ketika itu (Dr Mahathir Mohamad) hanya berdiam diri dan membiarkan keadaan memuncak," katanya.

Dia seterusnya mengingatkan perdana menteri tentang ucapan beraninya membela Hamas ketika lawatannya ke Jerman.

“Hari ini Anwar senyap sunyi. Ini menimbulkan beberapa persoalan? Adakah Anwar takut?

“Melihat bagaimana Anwar semasa lawatan ke Jerman, Eropah dan mengambil pendirian menyokong Hamas dan menggesa gencatan senjata secara total adalah berani dan terpuji.

“Namun sebagai seorang pemidato hebat, saya yakin Anwar mampu bercakap tentang logik dan mengawal keadaan melainkan dia berhasrat untuk tidak berbuat demikian.

“Bola berada di kakinya,” kata Arutchelvan.

Semalam, bekas pemimpin Umno Khairy Jamaluddin turut menggesa Anwar supaya menyatukan rakyat yang pada saat ini sedang berpecah.

Anwar setakat ini dilaporkan hanya mengulas mengenai kontroversi KK Mart sebanyak dua kali.

Pertama pada 20 Mac lalu, apabila dia berkata siasatan perlu dibuat namun hukuman tidak seharusnya berlebihan.

Kata Anwar, dia berharap agar isu itu dapat ditamatkan.

Isnin lalu, Anwar juga mengulangi bahawa agama tidak boleh dihina terutama Islam.

Lihat Komen
8
ADS