Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
KK Mart, politik oportunis dan 'masa gelap' Malaysia

Dalam wawancara bersama pelakon dan pelawak Harith Iskander bertajuk "Adakah ini Malaysia paling gelap", ahli akademik Tajuddin Rasdi, mengupas antara lain, isu stoking KK Mart yang mencetuskan kontroversi.

Harith berkata berdasarkan pemerhatian terhadap situasi semasa, orang bukan Islam kini dianggap sebagai "musuh Islam".

Menurut Tajuddin, terdapat dua sebab utama mengapa jadi begitu - asas pendidikan Islam dan politik.

Mengulas lanjut, profesor seni bina dari UCSI itu, berkata orang-orang politik menganggap agama sebagai sesuatu yang boleh dipergunakan.

“Sebab manusia jahil mengenai agamanya. Mereka sayang agama mereka, nak masuk syurga tapi mereka tak tahu yang mereka tak tahu (mengenai agama),” jelasnya.

Mengenai isu KK Mart, Tajuddin menyebut tiada tindakan boikot oleh ahli politik terhadap kes-kes seperti logo pada tapak kasut jenama Vern dan imej kaabah pada alas kaki yang kemudiannya dikenal pasti sebagai sejadah.

"Kenapa begitu? Kerana orang yang menyeru boikot (KK Mart) itu telah berjumpa Yang di-Pertuan Agong, sama seperti murid-murid berjumpa guru besar.

“Jadi saya tidak melihat dia hendak memboikot produk lain dan merosakkan perniagaan lain. Maka di situlah kita melihat betapa tidak selari dengan dakwaan dia memperjuangkan Islam.

“Kamu kata kamu memperjuangkan Islam tetapi kamu tidak tahu bagaimana nabi (Muhammad) melakukannya... Jika kamu memahami akhlak, malah politik dan diplomasi nabi, maka barulah boleh kata kamu berjuang untuk Islam.

"Tetapi di sini sangat jelas bahawa kamu berjuang untuk diri sendiri dan untuk parti kamu" tambahnya.

Mengenai mengapa tiada gesaan boikot produk lain daripada ahli politik berkenaan, Tajuddin berkata ia adalah kerana individu itu telah mencapai matlamatnya iaitu untuk menjadi popular.

“Umno (juga) kembali popular selepas kejatuhan mereka pada PRU15. Di sinilah malangnya, apabila kita mahu mendapatkan populariti dengan mengorbankan orang kita sendiri,” tambahnya.

Meskipun Harith dan Tajuddin tidak menyebut nama ahli politik berkenaan, jelas pasangan itu merujuk kepada Ketua Pemuda Umno Dr Akmal Salleh.

Berhubung kesan daripada tindakan itu, Tajuddin berkata walaupun dia gembira kerana tiada nyawa melayang, tindakan itu menjejaskan mata pencarian orang lain.

Bekas penyokong PAS itu berkata ini adalah punca dia tidak menyokong tindakan boikot sesetengah produk kerana konflik di Timur Tengah.

“Kerana saya bimbang dengan pekerja (di kedai-kedai ini)... yang tidak ada kaitan (dengan konflik)... Itu yang saya sebut sebagai menghancurkan maruah seseorang,” tambahnya.

[Baca berita penuh]

Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!



Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS