Paling Popular
Terkini
mk-logo
Pengumuman
TimeTec Smart Parking 9/12: Bayaran Parkir Tanpa Tunai
Diterbitkan:  Sep 1, 2021 12:18 PM
Dikemaskini: 4:18 AM

Apabila sistem parkir mula beralih dari tunai ke tanpa tunai, apakah perbezaan ketara selain ketiadaan mata wang fizikal? Secara tepatnya, cara pembayaran tunai kurang terikat ke sistem parkir; di mana hubungan itu hanya dalam proses pengiraan. Komplikasi pengendalian wang tunai berlaku di luar sistem parkir. Setelah mengira dan memadankan tunai secara manual dengan sistem, pengendalian tunai di luar sistem merangkumi risiko menyimpan wang tunai sementara dan membawanya ke bank oleh pegawai yang dipercayai. Secara keseluruhannya, ini adalah rutin harian yang menyusahkan.

Sebaliknya, dalam sistem tanpa tunai, komplikasi berlaku di dalam sistem, di mana hampir tidak ada "pengendalian" yang diperlukan untuk wang tanpa tunai setelah sistem memungut yuran. Sebaliknya, penyelesaian antara bank/penyedia gerbang pembayaran dan pemilik/pengendali parkir berlaku di belakang tabir, dengan terma dan syarat yang telah ditandatangani sebelum menggunakan sistem tanpa tunai.

Ketua Pegawai Eksekutif TimeTec Group, Teh Hon Seng menjelaskan lebih lanjut mengenai kerumitan tanpa tunai dalam sistem tempat letak kereta, “Memang, lebih banyak masalah keselamatan ketika memindahkan wang tunai ke sistem tanpa tunai. Masalah utama seperti perlindungan data transaksi elektronik seperti kad kredit dan data mudah alih antara pihak yang mengambil bahagian dan mengelakkan pelanggaran data peribadi harus ditangani. Yang baiknya adalah semua perkara yang berkaitan dijaga dalam sistem pembayaran dalam talian yang sangat terkawal. Sebagai contoh, penggunaan kad kredit di tempat letak kereta sebagai pembayaran tanpa tunai, ia memerlukan Piawaian Keselamatan Data Industri Kad Pembayaran (The Payment Card Industry Data Security Standard) atau pematuhan PCI DSS untuk terminal parkirnya. "

Teh Hon Seng menjelaskan perbezaan di antara sistem parkir tanpa tunai dan sistem pedagang tanpa tunai, “Ia jauh lebih rumit bagi sistem parkir untuk menggunakan pembayaran tanpa tunai berbanding sistem pedagang biasa. Sebagai contoh, penyedia e-Wallet boleh membuat kempen untuk mendapatkan pedagang. Namun, mereka tidak boleh menghampiri pengendali parkir dan mendaftar mereka sebagai pedagang, kerana e-Wallet mesti disatukan dengan lancar dengan sistem akses tempat letak kereta. Selain itu, transaksi parkir tidak semudah mengambil barang dan membayarnya mengikut tanda harga ketika keluar. Tarikh dan waktu kereta memasuki parkir harus dicatat, dan pengiraan bayaran adalah berdasarkan jangka masa dan kadar parkir yang ditetapkan oleh pemilik parkir semasa keluar. Selanjutnya, ketika pelanggan masuk, sistem harus mengesahkan kesahihan kad pembayaran dan apakah ia mempunyai dana yang cukup untuk membayar ketika dia keluar. Itu menjelaskan mengapa pengendali parkir dikenakan MDR (Merchant Discount Rate) yang sedikit lebih tinggi berbanding peniaga biasa. "

Akses parkir dan aliran sistem pembayaran tanpa tunai digambarkan dalam rajah berikut:

Kad Touch ‘n Go adalah salah satu jenis unik untuk sistem pembayaran parkir. Aliran proses pembayarannya adalah hampir serupa dengan kad kredit/debit, dan ia lebih banyak digunakan daripada kad kredit/debit di industri tempat letak kenderaan di Malaysia.

Kelebihan utama penyisipan sistem pembayaran tanpa tunai ke dalam sistem akses parkir di atas adalah tiada proses pembayaran di antara masuk dan keluar.

Apabila License Plate Recognition atau LPR digunakan sebagai kaedah akses parkir, sistem pembayaran tanpa tunai menjadi kurang terikat. Amalan umum sekarang ialah sistem belakang parkir akan dihubungkan ke portal pembayaran dalam talian yang digabungkan dengan pelbagai kaedah pembayaran. Pelanggan boleh memilih kaedah pembayaran mana yang dia sukai sebelum keluar dari tempat letak kereta.

Teh Hon Seng berkata, "Sebagai salah satu perintis yang menyediakan penyelesaian parkir tanpa tunai, Sistem Parkir Pintar TimeTec memenuhi semua perkara di atas. Selain menyediakan kios parkir tanpa pengawasan yang menggabungkan penyelesaian Touch ‘n Go, pembaca kredit/debit dan pembaca kod QR untuk e-Wallet menjadi satu kios, kami juga pakar dalam penyelesaian tempat letak kenderaan LPR, dan sistem pembayarannya.”

Sila hubungi Kelvin Lim, Pengurus Jualan, di [email protected] atau 012-6891180 untuk temu janji untuk pembentangan dan demonstrasi produk. Anda juga boleh menghubungi talian am 03-80709933 atau emel ke [email protected] untuk maklumat lanjut.

Nantikan maklumat lanjut mengenai Siri Parking Pintar TimeTec 10/12 pada Rabu depan. Untuk artikel sebelumnya, klik pautan ini: TimeTec Parking 8/12: Sistem Parkir Bermusim Berasaskan Awan

Versi English: TimeTec Parking 8/12: Cloud Season Parking System

Mengenai Kumpulan TimeTec

Kumpulan TimeTec ditubuhkan pada tahun 2000. Selama lebih 20 tahun, Kumpulan TimeTec telah menghasilkan tiga jenama IT terkemuka dunia, FingerTec, TimeTec dan iNeighbour, untuk pengurusan tenaga kerja, keselamatan, pejabat pintar, perumahan pintar dan bandar pintar dengan memperkasakan kuasa biometrik, perkomputeran cloud & edge, teknologi IoT dan kecerdasan buatan. Kesemua penyelesaian ini bersambung dan menukar landskap kehidupan kerja dan kehidupan di rumah di dalam ekosistem yang lebih besar. Melalui rangkaian yang luas, Kumpulan TimeTec menyalurkan produk peranti biometrik dan 16 aplikasi cloud, termasuk peralatan IoT, ke lebih 150 negara di seluruh dunia. Lawati laman web Kumpulan TimeTec: TimeTec Cloud, TimeTec Building, TimeTec Parking.

Syarikat-syarikat terkenal telah melanggan pelbagai penyelesaian TimeTec termasuk IOI Properties, Putrajaya Holdings, Ibraco, Binastra, Thriven, Hock Seng Lee, QSR Brands, Central Sugars Refinery CSR, Sunway Constructions, Mamee, Yakult, Nano Malaysia Berhad, dan banyak lagi. Fleksibiliti dan kebolehsaknaan produk TimeTec juga menarik pelbagai pelanggan antarabangsa dari seluruh dunia termasuk dari Hong Kong, Dubai, Australia, Qatar, Afrika Selatan dan lain-lain.

ADS