Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Keputusan kes saman Izzah jumpa 'puteri Sulu' ditangguh

Keputusan mahkamah hari ini dalam kes saman Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar terhadap bekas pemerhati polis Khalid Abu Bakar dan Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah (kerajaan sementara) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob telah ditangguhkan.

Hal ini sementara menunggu prosiding serahan tambahan daripada kedua-dua pihak pada 18 April ini.

"Beliau (pesuruhjaya kehakiman Datuk Faizah Jamaludin) mahukan penyerahan tambahan mengenai beberapa isu. Kerana itu - walaupun beliau berkata hampir siap untuk menyampaikan keputusannya - beliau mahu mendapatkan pandangan kedua-dua pihak mengenai perkara ini.

""Oleh yang demikian, beliau telah memberikan kami kira-kira seminggu untuk mempersiapkan dan kembali [...] untuk menyelesaikan segala-galanya, dan beliau akan memberikan keputusannya," kata Sivarasa Rasiah, peguam kepada Izzah.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas bertemu Faizah di dalam kamar mahkamah hari ini, bersama-sama dengan peguam responden.

Izzah telah memfailkan saman fitnah terhadap kedua-dua mereka pada tahun 2015 atas kenyataan mereka yang kononnya membayangkan bahawa beliau terlibat dalam pencerobohan Sulu di Sabah pada tahun 2013.

Kenyataan tersebut berkaitan dengan gambar yang dimuat naik oleh puteri Sulu, Jacel Kiram pada 9 November 2015, yang menunjukkan pertemuan antara dia dan Izzah.

Ismail dan Khalid mendakwa perlakuan tersebut merupakan pengkhianatan, manakala Izzah berkata gambar itu hanya gambar foto yang dirakam secara berkumpulan pada majlis yang dianjurkan kerajaan Filipina dan beliau tidak menyedari identiti Jacel pada masa itu.

Pada asalnya, Hakim Faizah dijadualkan untuk menyampaikan keputusan beliau hari ini.

Ketika ditanya apakah perkara tambahan yang telah diminta Faizah kepada pihak-pihak untuk dikemukakan di mahkamah, Sivarasa berkata beliau tidak dapat mendedahkan perbincangan yang berlaku di dalam kamar.

Lihat Komen
ADS