Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Utusan ucap tahniah Dr M, Wan Azizah
Diterbitkan:  May 13, 2018 3:09 PM
Dikemaskini: 7:21 AM

Kumpulan Utusan, milik parti pembangkang Umno, hari ini menerbitkan iklan satu muka penuh mengucapkan tahniah kepada Perdana Menteri ke tujuh Tun Dr Mahathir Mohamad dan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Wan Azizah Ismail pada muka surat ke lima di dada akhbar Mingguan Malaysia.

Iklan itu memaparkan gambar perdana menteri dan timbalannya dengan latar belakang bendera Malaysia. Di bahagian atasnya tertera perkataan tahniah dengan huruf besar dan pada bahagian bawah sebelah kiri tertulis daripada Kumpulan Utusan.

Perubahan kerajaan persekutuan memperlihatkan perubahan besar berhubung corak liputan media massa arus perdana yang kini dilihat lebih bebas melaporkan berita.

Sebelum ini, ketika HARAPAN menjadi pembangkang, berita atau laporan mengenai parti dan pimpinannya sering mendapat liputan 'negatif' media arus perdana.

Malahan, akhbar Utusan Malaysia seringkali dilihat menghentam pimpinan HARAPAN.

Bagaimanapun, semalam, Utusan Malaysia berkata akan terus beroperasi di bawah kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) tetapi dengan beberapa penyesuaian serta rombakan.

Pengerusi Kumpulan Utusan, Tan Sri Mohamad Fatmi Che Salleh berkata corak laporan dan persembahan kandungan akhbar itu akan diubah supaya menjadi lebih matang.

“(Penerbitan) Utusan Malaysia akan diteruskan dengan kaedah berbeza supaya ia terus kekal dengan pelan dan strategi yang akan dilaksanakan,” katanya seperti dipetik Utusan Online.

Pada PRU14, HARAPAN menawan kerajaan persekutuan dengan 122 kerusi parlimen. Sementara, Umno pula mendapat 54 kerusi parlimen, menjadikan parti itu pembangkang paling besar di Dewan Rakyat.

Lihat Komen
ADS