Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Terus maju ke depan, jangan ada benci dan dengki'

Anggota Parlimen Selangau Baru Bian berkata pembangunan infrastraktur asas di kawasan Parlimen berkenaan akan diteruskan dan meminta supaya ketua-ketua masyarakat dan ketua kaum mengemukakan permohonan masing-masing kepada beliau.

"Saya tahu kawasan Parlimen Selangau sangat luas dan kebanyakan kawasan pedalaman seperti kawasan Sungai Kakus, Ulu Anap dan Ulu Sangan masih bergantung kepada jalan balak dan sungai sebagai jalan perhubungan utama.

"Disebabkan kedudukan geografi yang terlalu jauh ke dalam maka ia masih susah untuk mendapat bekalan lektrik (bekalan elektrik luar bandar) dan jalan.

"Saya akan berusaha sedaya upaya untuk mendapatkan data dan menyampaikan masalah ini kepada pihak yang bertanggungjawab," kata Baru ketika berucap merasmikan Majlis Ngiling Bidai bagi kawasan Parlimen Selangau di Rumah Jelaping, Selangau, Tatau malam tadi.

Mengenai pembangunan ekonomi setempat dan pendidikan, Baru yang juga timbalan pengerusi Pakatan Harapan Sarawak menasihat penduduk di Selangau agar terus mengutamakan pendidikan anak-anak mereka sebagai kunci utama untuk mengangkat tahap ekonomi mereka.

Katanya, dengan adanya tiga buah sekolah menengah (SMK Tatau, SMK Ulu Balingian dan SMK Luar Bandar No. 1, Sibu) dan 37 sekolah rendah (15 di daerah Tatau dan 22 buah SK di daerah Selangau) memudahkan anak-anak mereka untuk bersekolah.

Hasrat reformasi HARAPAN

Menyentuh cabaran peralihan kuasa dan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN), Baru menyeru agar penduduk Selangau bersama-sama menyokong hasrat reformasi HARAPAN.

"Kita harus memandang jauh ke hadapan dan bersatu demi bangsa dan negara serta diri kita sendiri.

"Saya berharap kedua-dua ADUN Tamin dan Kakus dapat bekerjasama dengan saya sebagai Ahli Parlimen Selangau," kata Baru yang juga ADUN Ba'kelalan.

Katanya, kemenangan beliau pada pilihan raya umum Mei lalu adalah hasil sokongan padu daripada semua penyokong dan pengundi, justeru memohon agar semua dapat bersatu-padu, bekerjasama, dan jangan bepecah-belah.

"Kita mesti terus maju ke depan, jangan ada rasa benci, jangan ada rasa dengki di antara tuan-tuan dan puan-puan. Kemenangan PH di kerudi Selangau adalah kemenangan untuk semua rakyat Selangau," kata beliau.

- Bernama

Lihat Komen
ADS