Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Kerajaan Pusat diminta memberikan bayaran royalti dari keuntungan petroleum kepada semua negeri pengeluar termasuk Perlis.

Anggota Parlimen Arau Datuk Seri Shahidan Kassim berkata perkara itu merujuk undang-undang tanah di semenanjung dimana perairan negeri hingga tiga batu nautika milik kerajaan negeri.

Manakala tiga hingga 200 batu nautika adalah milik kerajaan pusat dan keuntungan tersebut perlu diagih secara adil kepada semua negeri.

“Ia adalah kawasan EZ, Zon Bebas Ekonomi yang terletak dibawah kerajaan pusat, ini bererti minyak yang dikeluarkan dalam kawasan ini adalah kepunyaan Petronas oleh itu agihan minyak dan royalti mesti dibuat kepada negeri-negeri.

“Perkataan negeri pengeluar minyak tak tepat, hendaklah diagih kepada negeri-negeri lain termasuk Perlis,” katanya kepada pemberita dalam sidang media di lobi parlimen, hari ini.

Beliau berkata pernah membangkitkan perkara itu ketika menjadi menteri besar Perlis.

Menurut laporan Utusan Malaysia bertarikh 28 Jun 2000, Shahidan berkata Petronas sepatutnya menyerahkan semua royalti minyak kepada kerajaan persekutuan untuk diagihkan kepada semua kerajaan negeri.

Merujuk kepada royalti yang dinikmati Terengganu pada masa itu, beliau berkata petroleum yang diperolehi melangkaui perairan negeri itu.

Sementara itu, Shahidan menyuarakan sokongan terhadap tuntutan royalti oleh Sarawak, Terengganu dan Kelantan terhadap kerajaan.

"Pakatan Harapan sudah berjanji dalam manifesto mereka jadi kena tunaikan.

"Tetapi kami menuntut kerajaan (juga) beri kepada negeri-negeri (lain) bagi minyak yang diterokai melangkaui jarak 3 batu nautika," katanya lagi.

Lihat Komen
ADS