Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Hisham SU Agung BN? Bung percaya Umno terbuka pada pandangan

Umno Sabah menyerahkan kepada pucuk pimpinan BN untuk membuat keputusan berhubung saranan supaya bekas naib presiden Umno, Hishammuddin Hussein dilantik sebagai setiausaha agung BN.

Pengerusi Umno Sabah, Bung Mokhtar Radin, berkata parti itu kini lebih terbuka untuk menerima pandangan mahupun teguran.

"Umno sakarang lebih terbuka dari Umno dulu, di mana pemimpin dan ahli-ahli di bawah boleh bagi pandangan, komen, dan teguran.

"Pandangan dan cadangan pemimpin (Umno) Johor adalah merupakan pendirian mereka, yang jelas pengerusi BN dan ahli-ahli majlis tertinggi BN berhak untuk melantik mana-mana pemimpin atau individu yang mereka fikirkan boleh menyumbang kebaikan dan kekuatan untuk parti," katanya kepada Malaysiakini, hari ini.

Pada 30 Sept lalu, Umno Johor secara terbuka menyatakan sokongan agar Hishammuddin dilantik sebagai Setiausaha Agung BN yang baru.

Pengerusi Umno Johor, Ir Hasni Mohammad, berkata cadangan pelantikan Hishammuddin bagi jawatan itu bertujuan untuk memperkukuhan BN.

"Kami bersetuju untuk menyatakan sokongan kita untuk Hishammuddin (dilantik) sebagai setiausaha agung BN, itu satu keputusan yang kita buat dalam badan perhubungan.

"Pada hari ini (Umno) Johor berdiri teguh dengan hasrat untuk memperkukuhkan BN," kata Hasni.

Cadangan Umno Johor itu turut mendapat sokongan Pengerusi Umno Perlis, Shahidan Kassim dan Pengerusi Umno Selangor Mat Nadzari Ahmad Dahlan.

'Masih ada tikam sesama sendiri'

Sementara itu, Anggota Majlis Tertinggi Umno, Armand Azha Abu Hanifah, berkata isu berkenaan tidak sepatutnya berbangkit dan menyerahkan kepada pucuk pimpinan BN untuk menentukan.

"Kita laungkan Muafakat Nasional dan penyatuan ummah. Tapi dalam parti masih ada sikap tikam (sesama sendiri) dan perpecahan.

"Ini bukan masanya kita main politik perpecahan dalaman, tetapi ini masa kita tunjukkan semangat dan jiwa besar erti penyatuan bermula dari dalam parti kita terlebih dulu," katanya.

Armand Azha Abu Hanifah

Tambah Armand lagi, beliau yakin kepimpinan BN akan membuat keputusan yang terbaik untuk parti itu selaras konsep penyatuan nasional.

Buat masa ini, semua pihak perlu menghormati keputusan parti dan kedudukan Tengku Adnan Tengku Mansor yang masih menjalankan tugas sebagai setiausaha agung BN.

"Mengenai sokongan negeri-negeri terhadap Hishammuddin, ini menunjukkan keterbukaan parti menerima pandangan akar umbi terutama terhadap pengukuhan parti.

"Inilah sebahagian daripada 'political reform' dalam lanskap politik Umno," katanya lagi.

Lihat Komen
ADS