Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Tujuh individu fail rayuan untuk hak merokok di restoran

Tujuh individu hari ini membawa permohonan mereka untuk mencabar larangan merokok di semua premis makan yang dikuat kuasa Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) pada 1 Jan lalu ke Mahkamah Rayuan.

Mereka memohon supaya keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 29 Oktober yang menolak permohonan semakan kehakiman mereka diketepikan.

Ini disahkan oleh peguam mereka Haniff Khatri Abdulla dalam satu mesej teks petang ini.

"Tujuh pemohon, yang memfailkan semakan kehakiman terhadap larangan menyeluruh kementerian kesihatan mengenai merokok di semua restoran, telah pada 26 Nov, 2019 (Selasa), memfailkan notis rayuan mereka terhadap keputusan mahkamah bertarikh 29 Oktober 2019, yang mana semakan kehakiman mereka ditolak.

"Kami sedang menunggu mahkamah rayuan memproses notis rayuan dan menetapkan tarikh pengurusan kes," kata Haniff.

Pada 29 Oktober lalu, Hakim Mahkamah Tinggi Mariana Yahya yang menolak permohonan semakan kehakiman itu berkata, semua pemohon telah terkhilaf apabila menyatakan hak untuk mereka merokok akan terhakis sama sekali dengan adanya peraturan larangan merokok berkenaan.

Katanya, responden telah mengambil kira faktor kepentingan awam apabila menetapkan jarak tiga meter bagi membolehkan perokok untuk merokok di premis makan dan sehubungan itu tidak bertentangan dengan Artikel 5 dan Artikel 8 Perlembagaan Persekutuan.

Mereka ialah Mohd Hanizam Yunus, 52; Zulkifli Mohamad, 56; Mohd Laisani Dollah, 46; Mohd Sufian Awaludin, 35; Ridzuan Muhammad Noor, 52; Mohd Yazid Mohd Yunus, 48 dan Yuri Azhar Abdollah, 39 selaku pemohon.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS