Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Polis halang peneroka Kg Gatco jumpa MB, iringi mereka pulang

Kira-kira 40 peneroka dari Kampung Serampang Indah atau lebih dikenali sebagai Kampung Gatco di Jempol telah ditahan dan diiringi pulang oleh pihak polis ketika menaiki bas untuk bertemu Menteri Besar Negeri Sembilan Aminuddin Harun pagi ini.

Ketika dihubungi, Timbalan Pengerusi PSM S Arutchelvan mengecam tindakan itu dan mendakwa polis menyalahgunakan kuasa dengan sewenang-wenangnya menahan peneroka selama kira-kira 90 minit tanpa sebarang alasan.

Malaysiakini telah menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah Seremban untuk mendapatkan ulasan.

"Kami menganggap ini sebagai penahanan teknikal kerana pihak polis mengarahkan bas tersebut untuk berpatah balik.

“Bas itu diiringi oleh dua buah kereta peronda, satu di hadapan dan satu di belakang, dan hanya dilepaskan selepas sampai di Bahau. Peneroka secara teknikal tidak dibenarkan meninggalkan bas dan dibawa pulang secara paksa.

"Seorang anggota polis (ditugaskan) di dalam bas dan peneroka dilarang mengambil gambar, plakad mereka dirampas. Terdapat begitu banyak gangguan oleh polis," kata Arutchelvan.

"Ini adalah salah guna kuasa polis, mereka tidak berhak berbuat demikian kerana rakyat akan bertemu menteri besar mereka," katanya.

Kejadian berlaku ketika bas yang membawa peneroka itu tiba di Paroi, Seremban kira-kira jam 10.30 pagi.

Kumpulan itu pada mulanya dijadual tiba di Dewan Undangan Negeri Sembilan pada jam 11 pagi dan menyerahkan memorandum isu tanah kepada menteri besar. Bagaimanapun bas mereka telah ditahan.

"OCPD Seremban berkata beliau mengarahkan peneroka dihantar pulang dan bertindak di bawah Akta Perhimpunan Aman. Tetapi, tiada perhimpunan awam apabila bas itu ditahan polis.

"Dia juga bertegas tiada tangkapan dan mereka dibawa pulang untuk keselamatan mereka sendiri. Tetapi saya kata ia seperti tangkapan," kata Arutchelvan.

Menurutnya, dia kemudian mendapat tahu bahawa Ketua Polis Seremban Mohd Said Ibrahim memberi arahan supaya peneroka dihalang dan mereka diiringi untuk pulang ke Kampung Gatco Akta Perhimpunan Aman.

Bantahan bagaimanapun berjaya dilakukan oleh Arutchelvan bersama kira-kira 30 peneroka serta ahli PSM yang bergerak dengan kenderaan persendirian dan sampai di hadapan bangunan DUN Negeri Sembilan.

"Aminuddin berjanji kepada kami satu pelantikan di mana lima daripada wakil itu akan bertemu dengannya. Kami memberitahunya bahawa kami enggan berjumpa exco kerajaan negeri yang lain kerana kami sudah hilang kepercayaan terhadap mereka.

"Semua 100 peneroka sepatutnya mendapat lapan ekar tanah tetapi itu telah berkurangan kepada empat ekar, itu adalah apa yang dijanjikan oleh pentadbiran BN," kata Arutchelvan.

Selepas rundingan, kumpulan itu bersetuju untuk bersurai.

“Kami batalkan perhimpunan kerana orang lain di dalam bas itu dilepaskan polis (mengikut) syarat kami,” katanya.

Keseluruhan kejadian di DUN mengambil masa kira-kira satu jam dan orang ramai bersurai sekitar tengah hari.

Lihat Komen
ADS