Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
‘PAS, Bersatu pun sokong saya, awak tafsirlah sendiri’

Penyandang kerusi parlimen Arau Shahidan Kassim masih berteka-teki berkaitan lambang yang akan digunakannya untuk bertanding dalam pilihan raya umum 19 November ini.

Ketika dihubungi Malaysiakini, calon yang digugurkan BN itu hanya memberitahu hanya tiket “penyatuan Umno, Bersatu dan PAS" yang tersedia untuknya sekarang.

“Bertanding atas (tiket) apa tu awak interpret (tafsir) sendirilah tapi PAS akan sokong saya, Umno akan sokong saya, Bersatu akan sokong saya. 

Parti apa? Fikir-fikirkanlah,” katanya ketika dihubungi hari ini. 

Katanya, pencalonnya kali ini sebagai tanda penetangan terhadap Zahid yang menggugurkannya.

“Saya akan menjadi calon menentang Zahid Hamidi. 

“Saya tak menentang dia (calon BN Arau), saya akan menentang Zahid Hamidi sebab Zahid Hamidi ialah seorang yang pecah amanah, menipu dan dia ada kes mahkamah (jadi) dia tak layak memilih calon. 

Semalam, Shahidan yang merupakan antara sekurang-kurangnya 12 nama penyandang yang tidak dicalonkan dalam PRU15, berikrar untuk mempertahankan kerusi Parlimen Arau.

Apabila ditanya sama ada ia merupakan Muafakat Nasional, dia mengiyakannya.

“Ya, Muafakat Nasional. Tak kiralah parti apa, yang paling penting saya akan dapatkan sokongan yang dahsyat,” katanya sambil menambah dia tidak takut dengan tindakan yang akan dikenakan Umno terhadapnya.

Dia mendakwa ini kerana Zahid sebagai presiden parti turut melanggar pendirian parti dengan menyokong Anwar sebelum ini.

Shahidan juga enggan mendedahkan secara terperinci berhubung sokongan daripada pemimpin kanan dari PAS dan Bersatu yang dimaksudkan itu.

“Siapa yang kanan (dalam PAS, Bersatu)? Kira itulah.

“Saya mendapat sokongan daripada semua pemimpin kanan dan kiri daripada PAS dan Bersatu, dan juga saya mendapat sokongan yang padu daripada puak-puak Umno sebab saya duduk di sini (Arau), saya orang kawasan,” katanya lagi.

Terdahulu, penyandang kerusi parlimen Ketereh Annuar Musa yang turut digugurkan sebagai calon memberi bayangan yang sama seperti Shahidan.

Menusi satu hantaran di Facebook, Annuar memuatnaik tangkap layar laman web Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) yang menunjukkan barisan kepimpinan MN, di mana dia merupakan presidennya.

“Insya-Allah masih ada landasan untuk terus berkhidmat atas jalan kebaikan dan kebajikan, terutama mengajak ke arah perpaduan dan penyatuan ummah.

“Islam dan umat Melayu harus kekal kuat dan berkuasa. Kita kuat jika bersatu padu. Berdiri dalam saf yang dipimpin dengan jelas hala tuju, kepimpinan bermutu. Biarpun terbuang, harus kekal sebagai pejuang yang terbilang,” katanya.

Annuar Musa

Terdahulu, Sinar Harian memetik pengerusi PN Perlis Mohd Shukri Ramli sebagai berkata kekosongan nama calon di Arau untuk memberi laluan kepada bekas menteri besar Perlis itu.

Katanya, nama Shahidan dikosongkan pada saat akhir kerana rundingan di peringkat pusat masih belum dimuktamadkan.

“Kerusi Parlimen Arau ini adalah milik PAS. Sebelum ini, kita sudah hantar senarai nama yang sesuai untuk bertanding di kerusi Parlimen Arau.

“Berdasarkan situasi sekarang, kita akan beri laluan kepada Shahidan sebab dia adalah calon boleh menang. Paling penting pada kami adalah memenangi sebanyak kerusi pada PRU15,” katanya.

Lihat Komen
ADS