Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) akan meneruskan prosidingnya ke atas 1MDB ekoran penjelasan yang diterima daripada Peguam Negara Tommy Thomas Jumaat lalui.

Timbalan Pengerusi PAC Wong Kah Woh berkata Thomas berpendapat siasatan berkenaan tidak bersifat subjudis terhadap perbicaraan jenayah melibatkan 1MDB.

"Jabatan Peguam Negara bagaimanapun bimbang prosiding PAC mungkin memberi kesan kepada prosidur pendakwaan dalam perbicaraan 1MDB, justeru ia mungkin menjadi prejudis di mahkamah," katanya kepada Malaysiakini.

Asalnya PAC bersidang pada 29 Okt lalu namun ia ditunda atas nasihat jabatan terbabit.

Satu sumber mendakwa langkah tersebut diambil bagi mengelakkan berlaku subjudis terhadap kes-kes yang dibicarakan di mahkamah ketika ini.

Ekoran penangguhan tersebut PAC mendapatkan penjelasan daripada Thomas.

Kata Wong disebabkan laporan audit 1MDB tidak tertakluk kepada perbicaraan mahkamah, PAC berpendapat siasatan berkenaan wajar diteruskan.

Nafi laporan dipinda

Wong yang juga anggota parlimen Ipoh Timur berkata PAC juga akan menentukan kemudian sama ada wujud isu pertindihan prosiding berkenaan dengan perbicaraan mengenai 1MDB.

Pada Ogos lalu Dewan Rakyat meluluskan usul supaya siasatan berhubung skandal 1MDB dibuka semula.

Minggu lalu Pengerusi PAC Datuk Seri Ronald Kiandee mengumumkan penangguhan prosiding badan itu atas nasihat Jabatan Peguam Negara.

Bagaimanapun anggota parlimen Beluran itu tidak menyatakan tarikh baru untuk PAC bersidang semula.

Menurut Wong belum ada tarikh baru dipilih dan PAC akan mengadakan mesyuarat dalaman minggu depan untuk membincangkannya.

Katanya PAC juga akan memanggil bekas ketua audit negara Tan Sri Ambrin Buang untuk memberi keterangan sebagai saksi pertama.

Sementara itu sumber yang dekat dengan PAC berkata badan itu akan meneliti dakwaan Wong bahawa laporan audit 1MDB dipinda.

Jika ia berlaku, kata sumber terbabit, PAC akan menyiasat dari mana arahan pindaan laporan tersebut diterima dan apakah kandungan asalnya.

Untuk rekod Ambrin sebelum ini menafikan dakwaan Wong.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS