Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
‘Mat Hasan dalang mahu singkir Zahid, Najib’
Diterbitkan:  May 30, 2019 11:33 AM
Dikemaskini: 7:48 AM

Timbalan Presiden Umno, Mohamad Hasan dikatakan adalah tokoh di belakang cadangan agar perlembagaan parti dipinda bagi mengketepikan pemimpin yang didakwa di mahkamah.

Memetik sumber, Straits Times melaporkan Mohamad sedang melobi syor berkenaan, bersama dengan sekutunya, iaitu naib presiden Umno, Mohamed Khaled Nordin, yang ditugaskan untuk meminda perlembagaan parti.

Pada awal bulan ini, sumber memberitahu Malaysiakini bahawa Umno sedang berusaha untuk meminda Fasal 9.9 perlembagaannya pada mesyuarat agung luar biasa yang dijadualkan pada bulan November.

Jika cadangan berkenaan diterima, ia boleh membawa kepada penyingkiran  beberapa pemimpin kanan Umno, termasuk presidennya, Ahmad Zahid Hamidi yang sedang bercuti.

Turut akan tersingkir adalah bekas presiden parti itu, Najib Razak yang kini mengetuai Umno Bahagian Pekan.

Walau bagaimanapun, langkah itu bukannya mudah kerana pindaan perlembagaan perlu mendapat sokongan kira-kira dua per tiga perwakilan semasa EGM.

Beberapa pemimpin parti telah mengesahkan pindaan yang dicadangkan itu, lapor Straits Times.

"Saya mahu melihat bagaimana mereka akan menjualnya (syor pindaan itu) kepada ahli-ahli," kata Timbalan Pengerusi Umno Johor, Nur Jazlan Mohamed.

"Mereka yang nakal dalam parti ini tidak sedar ia kini adalah pembangkang."

Sementara itu, seorang pemimpin akar umbi Umno yang tidak dinamakan berkata, "setiap orang mendakwa diri mereka adalah bos sekarang."

Mohamad, menjalankan tugas-tugas presiden parti sejak Zahid bercuti. Bulan lalu beliau dilaporkan berkata bahawa EGM akan diadakan untuk meminda peruntukan tertentu dalam perlembagaan parti.

Ini termasuk pemberian autonomi yang lebih besar kepada Sabah, dengan negeri itu boleh membuat keputusan sendiri tanpa merujuk kepada ibu pejabat di Kuala Lumpur.

EGM berkenaan dijadual semasa perhimpunan agung Umno dari 13 hingga 16 Nov.

Zahid, yang menghadapi 47 pertuduhan pengubahan wang haram, pecah amanah dan rasuah, berdepan dengan tekanan besar dalam Umno untuk melepaskan jawatannya.

Sementara itu, Najib pula sedang berdepan dengan pelbagai perbicaraan mahkamah yang berkaitan dengan 1MDB dan anak syarikatnya, SRC Interational.

[Baca berita penuh]


Nota editor: Mohamed Khaled Nordin dalam kenyataannya menafikan laporan Straits Times. Baca di sini.

Lihat Komen
ADS