Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Laporan audit 1MDB tak dicetak hingga dapat persetujuan Najib, kata saksi
Diterbitkan:  Jan 13, 2020 3:58 PM
Dikemaskini: 7:58 AM

Seorang bekas pengarah audit di Jabatan Audit Negara (JAN) memberitahu Mahkamah Tinggi hari ini bahawa beliau dimaklumkan supaya tidak mencetak laporan audit akhir 1Malaysia Development Berhad (1MDB) sehingga mendapat arahan dan persetujuan daripada bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Saadatul Nafisah Bashir Ahmad, 65, berkata perkara itu dimaklumkan oleh Tan Sri Dr Ali Hamsa ketika beliau menyerahkan draf laporan audit itu yang telah dikemaskini kepada bekas ketua setiausaha negara itu di pejabatnya pada 29 Feb, 2016.

“Seingat saya, Tan Sri Ali Hamsa memberitahu saya ‘don’t print the report until his greenlight’. Beliau menyatakan ianya akan menyebabkan impak dari segi politik kepada negara.

“Saya kemudiannya memaklumkan perkara itu kepada Tan Sri Ambrin Buang (bekas ketua audit negara) dan beliau ambil maklum mengenai perkara tersebut,” katanya ketika membacakan pernyataan saksinya pada pemeriksaan utama oleh timbalan pendakwa raya Rozaliana Zakaria.

Saadatul Nafisah yang telah bersara pada 16 Mei 2016 memberi keterangan pada hari ketujuh perbicaraan kes Najib dan Arul Kanda Kandasamy berhubung dakwaan meminda laporan akhir audit 1MDB.

Terdahulu, saksi pendakwaan ketujuh itu berkata beliau menyerahkan draf laporan audit akhir tersebut kepada bekas Ketua Setiausaha Sulit Najib, Tan Sri Shukry Mohd Salleh di rumah beliau di Presint 10, Putrajaya pada 20 Feb2016, atas permintaannya (Shukry).

Saadatul Nafisah berkata beliau sendiri telah ke rumah Shukry dan menyerahkan dokumen itu kepada beliau di pintu pagar rumahnya.

Jelas Saadatul Nafisah yang mula berkhidmat di JAN pada 2 Feb, 1979, mengikut prosedur pengauditan jabatan itu, sebelum pencetakan draf laporan audit akhir dilakukan pihak JAN akan menghantar satu salinan draf itu yang hendak dicetak kepada audit, pemegang taruh dan kepada menteri yang bertanggungjawab untuk penyemakan terakhir serta pengesahan.

“Jika terdapat pembetulan atau hendak melakukan penambahan atau pengguguran, ianya boleh dilaksanakan dengan memberi bukti dan sokongan yang sahih. Selain itu, mengikut Standard Operating Procedure (SOP) JAN, satu salinan draf audit kepada menteri yang bertanggungjawab dan dalam hal ini ialah Menteri Kewangan iaitu Datuk Seri Najib Razak.

“Dalam hal ini juga, saya bersetuju untuk menyerahkan draf itu kepada Tan Sri Shukry atas arahan Tan Sri Ambrin kerana saya beranggapan beliau hendak membaca dan membentangkan kepada Datuk Seri Najib selaku Menteri Kewangan pada masa itu,” katanya.

Najib, 67, didakwa menggunakan kedudukannya untuk mengarahkan pindaan pada Laporan Akhir Pengauditan 1MDB sebelum ia dibentangkan kepada Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) untuk mengelakkan sebarang tindakan terhadapnya manakala Arul Kanda, 44, dituduh bersubahat dengan Najib berhubung kesalahan sama.

Mereka dituduh melakukan kesalahan itu di Kompleks Jabatan Perdana Menteri, Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, Wilayah Persekutuan Putrajaya antara 22 dengan 26 Feb, 2016.

Pertuduhan mengikut Seksyen 23(1) dan Seksyen 28(1) (c) dibaca bersama Seksyen 23 (1) & 24(1) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009, yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum sehingga 20 tahun dan denda tidak kurang daripada lima kali nilai suapan atau RM10,000, mengikut mana-mana yang lebih tinggi, jika sabit kesalahan.

Perbicaraan di hadapan Hakim Mohamed Zaini Mazlan bersambung esok.

- Bernama

Lihat Komen
ADS