Malaysiakini
BERITA

Gobind: Kenapa bajet Jasa RM85.5 juta tapi 'tiada dana' untuk RTM?

Diterbitkan
Dikemaskini 18 Nov 2020, 1:35 tengahari

PARLIMEN | Gobind Singh Deo (PH-Puchong) menyoal keutamaan kerajaan memperuntukkan RM85.5 juta untuk menghidupkan semula Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa) dalam keadaan rangkaian penyiaran negara RTM didakwa kekurangan dana.

Membahaskan Belanjawan 2021 hari ini, bekas menteri komunikasi dan multimedia itu mengusulkan supaya wang awam dibelanjakan dengan lebih baik untuk meningkatkan kemahiran kakitangan menteri sedia ada daripada menubuhkan "unit propaganda" baru.

"Saya bagi contoh RTM, dan saya ingin mengatakan dan tanya kerajaan berkenaan dengan masalah yang dihadapi oleh pekerja 'piecemeal' dalam RTM.

"Kita lihat keadaan di mana bayaran mereka gaji mereka ini lewat kerana kononnya tidak ada dana.

"Tapi di sini kita lihat wang sebesar ini boleh disalurkan untuk kita membangunkan semula Jasa.

"Apakah usaha-usaha ini menggalakkan pekerja yang ada dalam KKMM supaya mereka boleh melaksanakan tugas mereka dengan lebih baik supaya kita boleh menguruskan dan membawa maklumat yang perlu kepada seluruh rakyat yang perlu khususnya dalam keadaan sekarang wabak Covid-19,” soalnya.

Gobind juga membandingkan belanjawan Jasa dengan pemotongan peruntukan 37 peratus yang ditanggung oleh jabatan pendakwaan Jabatan Peguam Negara.

Jabatan itu sangat penting untuk membantu kerajaan dalam pendakwaan perbicaraan 1MDB, katanya.

"Ini menimbulkan tanda tanya," katanya yang juga peguam itu.

Ketika berucap, ahli parlimen DAP itu juga menyoal apa yang sedang dilakukan untuk mendapatkan kembali aset yang didakwa dicuri oleh ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho.

Low, yang dikenali sebagai Jho Low, baru-baru ini menjadi berita utama setelah rakaman bocor menunjukkan dia berusaha untuk membuat perjanjian dengan pentadbiran Pakatan Harapan sebelum ini bagi mengelakkan dihadapkan ke mahkamah.

Klip audio itu juga mendengarkan dia berkata tidak melakukan kesalahan dalam skandal 1MDB.

Gobind berkata mendapatkan kembali aset yang dicuri sama pentingnya dengan menangkap Low.

[Baca laporan asal]

Mulai 15 Oktober 2020, Malaysiakini versi BM memperkenalkan sistem komen baru yang lebih baik.

Untuk berhubung secara telus dan bertanggungjawab dengan pengulas lain, pembaca BM kini perlu menjadi pelanggan berbayar. Anda dapat mengakses kandungan semua bahasa dan menulis komen di semua platform Malaysiakini.

Bersatu sokong media bebas.

Iklan