Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Pembangunan di Bukit Cherakah, Otai Reformis mohon Anwar campur tangan
Diterbitkan:  Jan 12, 2022 11:44 AM
Dikemaskini: 3:46 AM

NGO dikaitkan dengan PKR, Otai Reformis 1998 (Otai) menggesa Presiden PKR Anwar Ibrahim campur tangan dalam usaha memelihara Rimba Komuniti Shah Alam (SACF) dan Koridor Hutan Simpan Bukit Cherakah.

Kata setiausahanya, Abdul Razak Ismail, kerajaan negeri Selangor tiada kemampuan dan komitmen untuk memelihara hutan simpan yang terletak dalam kawasan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) itu.

Abdul Razak turut menempelak Exco Alam Sekitar Selangor Hee Loy Sian daripada PKR, yang katanya berulang kali menyalahkan Umno-BN atas hal itu.

Hee Loy Sian ketika meninjau kebakaran hutan pada 2020, gambar hiasan 

Sedangkan, kata Abdul Razak, Lot 57621 Hutan Simpan Cherakah yang merupakan milik kerajaan Selangor didapati diberikan pajakan 99 tahun kepada sebuah syarikat pada 12 Ogos 2020, ketika zaman pemerintahan PH.

“Apa maknanya rakyat pilih PH sudah hampir tiga penggal memerintah Selangor sedangkan exco kerajaan negeri masih menyalahkan kerajaan lampau sebagai jalan keluar bagi menutup ketidakmampuan mereka menyelesaikan isu ini,” katanya dalam kenyataan hari ini.

“Kita mohon Anwar sebagai presiden PKR dapat mengarahkan Amirudin Shari, menteri besar Selangor untuk segera memberhenti aktiviti pembersihan hutan dan kerja-kerja tanah di sebahagian kawasan hutan tersebut di Seksyen 10 kerana telah berlakunya hakisan tanah yang menyebabkan sebuah tasik takungan hujan telah keruh berwarna 'teh tarik' dan penduduk setempat khuatir berlakunya banjir dalam masa terdekat,” katanya lagi.

Abdul Razak Ismail

Otai menyuarakan gesaan berkenaan kepada Anwar dalam surat bertarikh 10 Jan, yang antara lain memetik laporan Malaysiakini pada 8 Jan.

Laporan itu melaporkan dakwaan penduduk tentang hakisan tanah dan tanah runtuh di kawasan Bukit Cherakah sehingga air tasik tercemar dan bertukar warna seperti teh tarik ekoran pembersihan hutan dan kerja tanah.

Dalam surat itu, Abdul Razak berkata, menjadi dasar PH untuk memelihara alam sekitar.

Oleh itu dia merayu campur tangan Anwar dalam isu itu, sepertimana ditunjukkan ahli parlimen Port Dickson dalam mempertahankan kes Hutan Simpan Kuala Langat Utara baru-baru ini.

“Untuk makluman Datuk Seri (Anwar), kawasan ini agak hampir dengan lokasi banjir di kawasan persekitaran pinggiran pusat bandaraya Shah Alam baru-baru ini dan saya percaya penggondolan kawasan hutan simpan ini nescaya akan mengakibatkan banjir yang lebih besar di pinggiran pusat bandar raya Shah Alam pada masa akan datang.

“Kita sewajarnya belajar dari banjir besar yang melanda negara baru-baru ini. Pemusnahan hutan antara penyebab dan punca utama banjir besar tersebut,” kata Abdul Razak lagi.

Turut dikepilkan, surat daripada NGO Persatuan Rimba Komuniti Shah Alam (SACF) kepada Anwar bertarikh 27 Okt 2021 yang turut meminta kerjasama Anwar dalam isu pemeliharaan Rimba Komuniti Shah Alam.

Isu rancangan pembangunan di kawasan SACF telah berlanjutan, dengan pihak yang menentang - terdiri daripada penduduk dan aktivis alam sekitar - berkata ia berfungsi sebagai habitat flora dan fauna, termasuk spesies terancam seperti ungka tangan putih, monyet lutong, kongkang sunda.

Status kawasan itu kini turut menjadi pertikaian.

Persatuan SAFC mendakwa ia sebenarnya termasuk dalam Hutan Simpan Bukit Cherakah, namun Hee berkata ia dinyahwarta pada 2006 oleh kerajaan BN terdahulu yang memerintah Selangor, menjadikan ia dikeluarkan daripada rizab hutan simpan kekal.

Namun, Persatuan SACF mendakwa tiada notis yang diterbitkan di dalam Warta Kerajaan Negeri berkenaan penyahwartaan itu .

Pembangunan di sekitar hutan Bukit Cherakah mengundang kebimbangan penduduk sejak beberapa ketika. Mereka bimbang ia menyebabkan banjir kilat kerana kawasan yang sedang dibangunkan itu berfungsi sebagai kawasan tadahan air semula jadi dengan terdapat dua buah tasik di sekitarnya.

Kawasan berkenaan dikenali sebagai Kompartmen 35 hutan Bukit Cherakah. Laman web Jabatan Perancangan Bandar dan Desa menyatakan tanah yang ditandakan sebagai Lot 57621 itu dimiliki oleh kerajaan negeri.

Rekod Pejabat Tanah dan Daerah pula menunjukkan terdapat satu pemaju yang memperoleh pajakan 99 tahun ke atas tanah itu pada 11 Ogos 2020. Gambar satelit memaparkan kerja pembersihan tanah telah pun bermula sebelum daripada tarikh itu lagi.

Lihat Komen
ADS