Malaysiakini BERITA

Kongres nasional PKR 2009 hujung bulan ini

Abdul Rahim Sabri  |  Diterbitkan  |  Dikemaskini

Kongres Nasional PKR 2009 yang ditangguhkan tahun lalu, akan berlangsung hujung bulan ini di Kelantan.

pkr weekly pc 120707 latheefa Ketua penerangan PKR Latheefa Koya berkata kongres itu akan berlangsung selama tiga hari mulai 28 Mei di Pusat Dagangan Kelantan, di Kota Bharu.

Katanya, kongres itu sepatutnya berlangsung tahun lalu tetapi ditangguhkan untuk memberi laluan kepada kongres khas untuk meminda perlembagaan PKR.

"Kita tak sempat nak buat kongres (penuh tahun lalu), jadi ia dibawa ke tahun ini," kata Latheefa ketika dihubungi Malaysiakini.

Menurutnya, kongres tersebut bermula dengan persidangan tahunan Angkatan Muda Keadilan (AMK) dan Wanita Keadilan pada 28 Mei.

Manakala persidangan penuh PKR akan berlangsung pada dua hari berikutnya. Dijangka kongres tersebut akan dihadiri kira-kira 1,800 perwakilan dari seluruh negara.

Mengenai kongres 2010 yang bakal menyaksikan pemilihan pucuk pimpinan tertinggi PKR Latheefa berkata ia akan diadakan hujung tahun ini.

Bagaimanapun, Latheefa menjelaskan tarikh kongres 2010 akan ditetapkan selepas persidangan di Kelantan itu berakhir.

Jun lalu, PKR mengadakan kongres khas untuk meluluskan tujuh cadangan pindaan perlembagaan parti itu.

PKR meminda perlembagaannya termasuk menghadkan tempoh presiden, menambah jumlah naib presiden serta memperuntukkan 30 peratus jawatan penting kepada wanita.

Cadangan pindaan itu diluluskan setelah mendapat sokongan lebih 88 peratus daripada 1,061 perwakilan.