Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
‘Polis masih gagal kesan anak gadis Indira Gandhi’
Diterbitkan:  Jan 14, 2019 3:25 PM
Dikemaskini: 7:25 AM

Polis setakat ini masih gagal mengesan lokasi anak perempuan dan bekas suami Indira Gandhi, kata Ketua Polis Negara Mohamad Fuzi Harun.

The Malay Mail memetik beliau sebagai berkata demikian di sebalik pelbagai rayuan dan permohonan polis untuk mendapatkan maklumat bagi mengesan Prasana Diksa yang berusia 10 tahun dan ayahnya, Muhammad Riduan Abdullah.

"Sebenarnya, telah beberapa kali, pengarah CID pada sidang akhbar merayu kepada orang ramai untuk tampil dengan sebarang maklumat mengenai bekas suami dan anak perempuan Indira Gandhi, tetapi sehingga kini tiada siapa yang tampil.

"Pencarian akan berterusan kerana ini adalah perintah mahkamah yang diberikan kepada kami," katanya.

Prasana dibawa lari kira-kira 10 tahun lalu oleh Riduan, seorang mualaf sebelum ini dikenali sebagai K Patmanathan, setelah dia secara satu pihak menukar agama semua anak-anaknya kepada Islam pada tahun 2009. Prasana ketika itu hanya berumur 11 bulan.

Ini mencetuskan perbicaraan yang berpanjangan melibatkan kedua-dua mahkamah syariah dan mahkamah sivil. Mahkamah Tinggi kemudian pada tahun 2014 mengeluarkan waran tangkap ke atas Riduan.

Ini disusuli dengan keputusan Mahkamah Persekutuan tahun lalu yang membatalkan penukaran ketiga-tiga anak-anak Indira kepada Islam, dan memutuskan bahawa kebenaran diperlukan dari kedua-dua ibu dan bapa sebelum agama seseorang anak itu boleh diubah.

Walau bagaimanapun, tidak ada kesan kanak-kanak itu mahu pun bekas suami Indira. Dalam surat terbuka emosi yang diterbitkan November lalu, Indira memohon kemas kini maklumat mengenai anak perempuannya daripada Fuzi dan kerajaan Pakatan Harapan.

"Di mana mereka? Adakah Prasana hidup? Adakah dia sihat? Sebagai ibunya, saya tidak tahu perkara-perkara ini yang sepatutnya saya tahu kerana kenapa pihak berkuasa belum memberitahu saya apa-apa mengenainya.

"Malaysia baru buat saya adalah hari anak perempuan saya dikembalikan. Jadi kepada IGP dan kerajaan PH, berapa lama lagi?" petik suratnya itu.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS