Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Sembilan lagi tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) berikrar untuk memulakan mogok lapar minggu depan jika mereka tidak dibebaskan atau didakwa atas tuduhan terhadap mereka.

Peguam mereka, Fadiah Nadwa Fikri, yang melawat mereka di kem tahanan di Kamunting, Perak hari ini, berkata mereka akan menyertai 12 yang lain yang merancang meneruskan mogok lapar mereka minggu depan jika tuntutan mereka tidak dipenuhi.

NONE Menurutnya, sembilan tahanan itu semua rakyat Malaysia dari Tawau, Sabah.

Fadiah (kanan) , yang bertemu dengan tahanan selama dua jam hari ini, berkata selain sembilan rakyat Sabah itu, beliau juga bercakap dengan tahanan rakyat Indonesia, Mustawan Ahbab dan tahanan rakyat Sri Lanka, Anthony Sackarayas Natkunam - yang menyertai mogok lapar sebelum ini.

"Mereka berpuasa selama lapan hari dan kelihatan agak lemah, tetapi memberitahu saya mereka sedia meneruskannya dan bersedia untuk mati," katanya.

Tahanan tersebut berhenti puasa minggu lalu apabila anggota Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) mengunjungi mereka. Pasukan itu akan datang lagi minggu depan untuk memeriksa keadaan tahanan tersebut.

Suhakam berkata ia akan menemui Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri  Hishammuddin Tun Hussein dan kedutaan masing-masing mengenai perkara itu.

Selain dua rakyat asing tersebut, yang lain yang menyertai mogok lapar itu ialah tahanan rakyat Malaysia, Fadzullah Abdul Razak, seorang warga Iraq dan lapan warga Sri Lanka.

Fadiah menamakan sembilan rakyat Sabah yang mahu mengadakan mogok lapar minggu depan sebagai guru sekolah Mohd Nazri Dollah, Muhd Adnan Umar, Muhd Abduh Umar, Muadz Hakim, Azmi Tintantun, Darto Bandu dan seorang lagi guru sekolah Bakar Baba.

Mereka ditahan November tahun lepas, beberapa bulan selepas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan hasratnya untuk memansuhkan ISA, kerana didakwa terbabit dalam kumpulan Darul Islam dan akan diadakan sehingga 2014.

"Mereka memberitahu saya bahawa (warden) memberitahu mereka supaya memaklumkan kepada keluarga masing-masing yang mereka akan dibebaskan pada bulan Mac, tetapi tiada apa yang berlaku," katanya.

[Baca berita penuh]

ADS