Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Penganalisis persoal harga jualan saham FGV dalam Tradewinds

Keputusan Felda Global Ventures (FGV) untuk menjual 20 peratus kepentingannya dalam syarikat tersenarai Tradewinds (M) Sdn Bhd  pada harga RM9.30 sesaham tidak mencerminkan nilai sebenar pegangan, yang menurut penganalisis, sepatutnya  lebih tinggi.

Walaupun Tradewinds tidak dinilai tinggi di pasaran, tetapi urusniaga persendirian aset yang sama kepada mereka yang dipegang oleh Tradewides, yang dimiliki oleh jutawan Syed Mokhtar al-Bukhary, memberi cerita yang berbeza.

Sebagai contoh, penganalisis berkata Tradewinds Plantation - anak syarikat yang 73 peratus milik Tradewinds sahaja memiliki lebih 150,000 hektar tanah.

"Tanah perladangan di Malaysia diurusniaga setinggi RM20,000 sehektar," kata seorang penganalisis yang biasa dengan sektor perladangan.

Tradewinds juga memiliki kepentingan majoriti dalam Padiberas Nasional Bhd (Bernas) dan memegang aset dalam industri gula.

FGV minggu lepas menerima tawaran untuk menjual kepentingannya dalam Tradewinds pada harga RM9.30 seunit, atau RM550 juta. Harga seunit itu sekurang-kurangnya 30 sen lebih rendah daripada penilaian bebas.

Menurut pekeliling kepada pemegang saham daripada firma broker M & Keselamatan A, harga nilai saksama Tradewinds ialah antara RM9.60 dan RM11.10 seunit.

Pada harga ini, FGV boleh memperolehi RM569 juta hingga RM658 juta, atau RM108 juta lebih.

[Baca berita penuh]

ADS