Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Zahid Hamidi mahu pihak polis tidak terus berada dalam “sindrom penafian” berhubung persepsi negatif terhadap integriti pasukan itu oleh masyarakat.

Menurutnya lagi, proses menjaga integriti setiap anggota sepatutnya bermula daripada ketua yang kemudiannya dicontohi oleh anggota di bawah.

"Ikan busuk bermula daripada kepala. Oleh kerana kita adalah kepala, kita kena jaga integriti itu.

"Bagaimana emosi, spiritual dan inteligen dikombinasikan untuk menjadikan diri kita bersih dan juga dilihat bersih.

"Ini memerlukan komitmen bersama. Persepsi negatif di luar sana, masanya sudah tamat, untuk kita melakukan sindrom penafian terhadap apa yang negatif berlaku kepada kita selama ini.

"Kita boleh menafikan, tetapi mata-mata di luar sana yang melihat, mulut yang sentiasa yang terbuka bercakap, telinga yang menadah maklumat turut maklum.

"Jangan fikir bahawa orang tidak tahu, apa yang kita lakukan," katanya dalam ucapan merasmikan Persidangan Pesuruhjaya Polis, Ketua Polis, Komander dan Komandan di Maktab Polis Diraja Malaysia (PDRM) di Cheras pagi ini.

Beliau turut merasmikan penjenamaan semula Jabatan Logistik PDRM kepada Jabatan Sumber Strategi dan Teknologi.

Berdepan kekangan

Dalam ucapannya juga, naib presiden Umno itu mahu persepsi berkaitan jenayah mengingkat sekalipun kegiatan tersebut mengalami penurunan sehingga 35 peratus menyebabkan pandangan bias oleh masyarakat terhadap pihak berkuasa itu.

Sehubungan itu, Zahid mahu anggota polis mengkombinasikan kerohanian dan emosi dan sekaligus dapat melihat persepsi negatif terhadap polis dapat dikurangkan seperti zaman kegemilangan seperti zaman Tun Hanif Omar.

Dalam usaha mahu mengubah persepsi itu, Zahid mengakui PDRM berdepan dengan kekangan dan kekurangan seperti peralatan canggih dan aset mengikut peredaran zaman bagi membantu mengurangkan kegiatan jenayah di negara ini.

Antaranya penggunaan kereta peronda yang lama yang tidak diganti dan peralatan kamera litar tertutup (CCTV) beresolusi tinggi.

"Kita mahu peralatan moden, aset moden sesuai dengan kecanggihan maklumat. Kita mesti berada dalam kesiapsiagaan untuk membanteras jenayah dengan peralatan yang sepatutnya sewaktu menjalankan tugas.

"Kita mahu apa yang sepatutnya bukan bulan dan bintang," katanya sambil menggesa semua pihak bersikap adil terhadap polis yang menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan tetapi berdepan dengan kekangan tersebut.

Lihat Komen
ADS