Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Lim Kit Siang (DAP-Gelang Patah) sah digantung kehadiran ke Parlimen selama enam bulan kerana didakwa menghina Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

Selepas pengundian dibuat, seramai 107 bersetuju beliau digantung, manakala 77 ahli parlimen membantah penggantunggannya dengan seorang yang berkecuali.

"Sesuai dengan keputusan ini, saya minta Gelang Patah meninggal dewan," kata Timbalan Speaker Datuk Ronald Kiandee.

Lim sempat melambai dan mengucapkan selamat tinggal kepada semua manakala ahli parlimen BN turut menyambut lambaiannya.

Usul kerajaan untuk menggantung tokoh parlimen DAP itu dibuat mengikut peraturan 27 (3) Peraturan Mesyarat dibacakan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Azalina Othman Said di Dewan Rakyat.

Bagaimanapun ahli parlimen pembangkang khususnya daripada DAP membangkitkan bahawa Lim sepatutnya dibawa ke pendengaran Jawatankuasa Hak Keistimewaan mengikut Peraturan Mesyuarat 80 terlebih dahuu supaya beliau diberi peluang untuk dikemukakan bukti dan saksi.

Antara ahli parlimen pembangkang yang membahaskan usul itu adalah Gobind Singh Deo (DAP-Puchong), Ram Karpal (DAP-Bukit Gelugor) R Sivarasa (PKR-Subang), N Surendran (PKR-Padang Serai), Hanipa Maidin (AMANAH-Sepang), Datuk Mujahid Yusof (AMANAH-Parit Buntar) dan Lim Kit Siang (Gelang Patah).

Manakala, bagi BN yang membahas termasuk Ting Kin Sin (BN-Bintulu), Datuk Seri Noh Omar (BN-Tanjong Karang) dan digulung oleh Azalina (BN-Pengerang).

Rata-rata pemimpin pembangkang membantah usul itu kerana terdapat peraturan yang lebih khusus iaitu merujuk Lim ke pendengaran ke Jawatan Hak Keistimewaan parlimen sebelum diputuskan hukuman penggantungan terhadap pemimpin veteran DAP itu.

Sewaktu menyampai ucapan terakhirnya, Lim menegaskan bahawa beliau tidak berniat untuk menghina Pandikar apatahlah lagi beliau cukup berpengalaman dengan lebih 40 tahun sebagai anggota parlimen.

Beliau turut menyifatkan dirinya sebagai "mangsa terbaru" daripada membahaskan skandal firma pelaburan 1MDB seperti mana nasib yang dialami oleh beberapa pemimpin BN yang mempertikaikan isu itu.

Mangsa raksasa 1MDB

Antaranya, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Datuk Seri Shafie Apdal dan bekas peguam negara Tan Sri Gani Patail sehingga mereka disingkirkan daripada tugas dalam kerajaan.

"Saya adalah mangsa terbaru daripada penyakit yang bermaharaja lela, iaitu raksasa 1MDB. Saya menjadi mangsa terbaru daripada ramai (yang lain)," katanya.

Lim turut berkata beliau reda digantung jika tindakan tersebut mampu memberi kesedaran kepada rakyat berhubung skandal yang mendapat liputan meluas itu.

"Kalaulah penggantungan saya ini memberi kesedaran kepada rakyat... Kita perlu meningkatkan kesedaran rakyat," katanya terhenti sambil disampuk dan disorak oleh MP BN.

"Saya mahu tanya kenapa kekalkan hujah (kerajaan) ini (terhadapnya)," katanya sambil menyifatkan ia sebagai perkara yang paling memalukan dalam sejarah parlimen.

Selesai sahaja beliau menyampaikan ucapan terakhir, ramai para pemimpin pembangkang berdiri dan melaungkan supaya usul tersebut ditarik balik.

Ketika menggulung perbahasan, Azalina mengambil kesempatan menghentam Lim yang katanya, mempunyai masa yang cukup untuk memohon maaf kepada Pandikar tetapi enggan berbuat demikian.

"Dengan itu saya mewakili kerajaan, kami tak ada pilihan tetapi memohon mencadang usul ini," katanya yang kemudiannya diadakan secara undi blok.

Lihat Komen
ADS