Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Ketua Pembangkang Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail hari ini memfailkan usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak.

Wan Azizah (PKR-Permatang Pauh) memfailkan usul itu seperti yang diperuntukkan mengikut Perkara 43(1) dan 43(4) Perlembagaan Persekutuan, Konvensi Parlimen dan Peraturan 26 dan 27 Peraturan-Peraturan Mesyuarat Majlis Dewan Rakyat Malaysia.

"Bahawa Dewan ini tidak ada kepercayaan terhadap Yang Amat Berhormat Pekan Datuk Seri Najib Razak sebagai Perdana Menteri," petik teks usul yang turut diedarkan kepada media.

Usul berkenaan telah diterima oleh Pejabat Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia dan Pejabat Setiausaha Dewan Rakyat Datuk Roosme Hamzah.

"Saya mempunyai sebab-sebab munasabah berkeyakinan bahawa majoriti dalam Dewan Rakyat, bererti bukan sahaja 88 orang Ahli Parlimen Pembangkang, tetapi juga bilangan ahli parlimen dalam BN yang mencukupi, yang telah hilang kepercayaan terhadap pimpinan Yang Amat Berhormat untuk menerajui kerajaan," kata Wan Azizah.

Hilang kepercayaan

Sambil menjelaskan usul itu hanya berkaitan hilang kepercayaan kepada Najib bukannya kerajaan, Wan Azizah berkata krisis politik dan ekonomi yang berlaku termasuk kejatuhan nilai ringgit dan kenaikan kos hidup politik adalah disebabkan oleh krisis kepimpinan negara.

Menurutnya, isu penyingkiran beberapa pemimpin dan pegawai kanan dari kerajaan serta dakwaan gangguan dengan menukar pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang menyiasat skandal 1MDB dan isu sumbangan RM2.6 bilion yang didepositkan ke dalam akaun peribadi Najib dianggap punca krisis.

Wan Azizah juga mempersoalkan bagaimana Najib tidak memberi penjelasan yang munasabah berhubung perkara tersebut sehingga tokoh anti rasuah antarabangsa menggesa beliau menjelaskan ‘derma’ RM2.6 bilion.

"Keadaan bertambah buruk dengan pelantikan pengerusi dan tiga anggota PAC Dewan Rakyat (ke Kabinet) yang menghalang PAC daripada menjalankan penyiasatannya terhadap pengurusan dan pengarah-pengarah 1MDB yang sepatutnya didengar di hadapan PAC.

"Institusi-institusi kita telah diganggu-gugat daripada melaksanakan tugas-tugas tanpa rasa takut," katanya.

"Kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Razak semakin bertambah rakus dengan timbulnya pelbagai perundangan menindas yang disegerakan menerusi parlimen dan lebih dari seratus ahli aktivis, cendekiawan, wartawan dan pelajar disiasat, didakwa atau dihadapkan pertuduhan."

Titah Raja-raja Melayu

Berikutan itu, ketua pembangkang berkata tidak memeranjat sehingga ada pelabur dalam dan luar negara mengeluarkan modal, berlaku bantahan besar-besar pada perhimpunan BERSIH 4 dan titah Majlis Raja-raja supaya siasatan 1MDB diselesaikan dengan segera.

"Saya yakin ahli-ahli Parlimen akan mengundi menurut hati nurani. Kita mesti mengetepikan perbezaan politik dan meletakkan kepentingan negara mengatasi segala.

"Kita tidak boleh berdiam diri apabila kedaulatan, kemerdekaan dan maruah negara tergugat hanya kerana seorang manusia," katanya.

Lihat Komen
ADS