Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kemas kini 11.45 pm | Lokasi terkini jangkitan Covid-19 (22 Dis)

Senarai  lokasi 14 hari lalu:  2 Dis | 3 Dis | 4 Dis | 5 Dis | 6 Dis | 7 Dis | 10 Dis | 11 Dis | 13 Dis | 14 Dis | 15 Dis/ 17 Dis | 19 Dis | 20 Dis | 21 Dis

Berikut adalah lokasi yang disahkan terjejas akibat Covid-19 hari ini.

Malaysiakini akan terus mengemas kini senarai ini dari semasa ke semasa.

Sekiranya hari ini anda ada mengetahui mana-mana lokasi yang terjejas akibat Covid-19 tetapi tidak disenaraikan di sini, sila maklumkan kepada kami dengan hantarkan e-mel ke [email protected].


KEDIAMAN

  • Kondominum Regina, Subang Jaya, Selangor

Pengurusan kondominium ini yang terletak di USJ 1 mengeluarkan notis semalam (21 Dis) bahawa dua penghuninya dari dua unit berbeza di Tingkat 16 telah diuji positif Covid-19.

Dikatakan bahawa sebagai tindak balas terhadap insiden tersebut, mereka membersihkan semua kawasan awam di kondominium termasuk lif, lobi dan pintu. Mereka juga telah mengupah syarikat luar untuk melakukan kerja pembersihan.

  • Kondominium Suasana Lumayan, Cheras, Kuala Lumpur

Seorang penduduk di Blok D positif Covid-19 semalam, menurut notis yang dikeluarkan oleh pihak pengurusan kondominium.

Notis itu turut menyatakan bahawa kerja pembersihan akan dilakukan di semua kawasan awam di kondominium itu.

Sebelum ini, Malaysiakini telah melaporkan dua kes lain di lokasi ini, yang melibatkan Blok A pada bulan Oktober dan Blok C pada awal bulan ini.

  • Pangsapuri Prima Two Laman View, Cyberjaya, Selangor

Seorang penduduk di Blok B pangsapuri ini disahkan positif Covid-19, menurut notis yang dikeluarkan oleh pejabat pengurusannya bertarikh 21 Dis.

Difahamkan, penghuni berkenaan telah dibawa ke hospital.

Notis itu juga menyatakan bahawa kerja-kerja nyahkuman akan dilakukan lebih kerap di kawasan pangsapuri berkenaan.

  • Kondominium Midfields, Sungai Besi, Kuala Lumpur

Pihak pengurusan kondominium ini mengeluarkan notis pada 18 Dis yang memaklumkan satu kes positif Covid-19 dilaporkan di blok B.

Notis tersebut memaklumkan kerja-kerja pembersihan perlu dilakukan berikutan kejadian itu.

Mereka juga mengehadkan pengunjung hanya untuk urusan penting, manakala kerja-kerja pengubahsuaian tidak dibenarkan buat sementara waktu.


KILANG

  • Victory Enterprise Sdn Bhd, Klang, Selangor

Syarikat induk kilang kayu, Minho (M) Bhd, mengumumkan kepada Bursa Malaysia bahawa seorang pekerja mereka positif Covid-19.

Kes itu dikesan melalui proses ujian yang diadakan untuk semua pekerja syarikat itu.

Pekerja yang dijangkiti tidak simptomatik dan dikuarantin sementara menunggu arahan lebih lanjut dari Kementerian Kesihatan, sementara pemeriksaan dan sanitasi sedang dilakukan.

Gangguan tersebut akan mengakibatkan penurunan kapasiti 1 peratus dalam jumlah pengeluaran tahunan, sementara kemudahan pengeluaran lain beroperasi seperti biasa.

  • Kilang kulit Pecca Group, Kepong, Kuala Lumpur

Pecca Group Berhad mengeluarkan notis kepada Bursa Malaysia hari ini, memberitahu bahawa 246 kakitangan di bawah anak syarikatnya Pecca Leather Sdn Bhd (PLSB) telah didapati positif Covid-19.

Beberapa kes awal dikesan ketika PLSB melakukan pemeriksaan baru-baru ini, sebelum selebihnya dikesan semasa aktiviti pengesanan kontak.

Berikutan itu, syarikat berkenaan telah memutuskan untuk menghentikan operasi di bahagian pengeluarannya dari 21 Disember hingga 27 Disember 2020.

  • Beberapa kilang di Bandar Sultan Suleiman, Klang, Selangor

Menurut ahli majlis dari Majlis Perbandaran Klang (MPK) Lee Fu Haw, kawasan ini pada masa ini mempunyai lebih 200 kes Covid-19 yang aktif.

Dia berkata banyak kilang di kawasan perindustrian itu merekodkan kes di kalangan pekerja mereka. Jangkitan juga direkodkan di kalangan penduduk tempatan di daerah ini.


PREMIS PERNIAGAAN

  • Bank Simpanan Nasional, Chemor, Perak

Cawangan BSN di Chemor ditutup dari 21 Disember hingga 3 Jan setelah kakitangannya terdedah kepada anggota penyedia perkhidmatan yang kemudiannya positif Covid-19, menurut notis dari bank itu semalam.

Bagaimanapun, mesin juruwang automatik dan mesin deposit tunai akan beroperasi semula pada pukul 11 pagi esok. Pelanggan juga disarankan untuk pergi ke cawangan BSN berdekatan di Meru Raya atau Tanjung Rambutan.

  • Pasar Besar Klang, Jalan Meru Klang, Selangor

Kementerian Kesihatan hari ini mengumumkan kluster jangkitan baru yang dinamakan sebagai Kluster Pasar Baru, yang setakat ini telah mencatat 309 kes di dua daerah di Selangor, iaitu Klang dan Kuala Langat.

Malaysiakini telah mendapat pengesahan daripada ahli majlis Majlis Perbandaran Klang (MPK), yang mengatakan bahawa kluster tersebut mempunyai kaitan dengan Pasar Besar Klang yang terletak di Jalan Meru.

Menurut KKM, kes indeks kluster itu didapati positif pada 15 Disember melalui aktiviti saringan bagi individu yang mengalami gejala.

Pihak berkuasa kesihatan telah meneliti sejumlah 2,001 individu selama aktiviti pengesanan kontak setakat ini.

Pada 17 Disember, Sinchew Daily melaporkan bahawa pasar itu telah ditutup setelah 14 penjual ikan dari Blok C diuji positif k Covid-19.

  • Ibu pejabat Alliance Bank, Menara Multi-Purpose, Kuala Lumpur

Kakitangan yang bertugas di bahagian yang tidak berhadapan dengan pelanggan di ibu pejabat bank tersebut didapati positif pada 22 Disember.

Kakitangan itu terakhir berada di pejabat pada 19 Disember, kata bank itu dalam satu kenyataan.

Pekerja lain yang mempunyai kontak rapat telah dimaklumkan, dan mereka telah diatur untuk membuat pemeriksaan.

Bank berkenaan memaklumkan akan membersihkan kawasan yang terjejas.

  • Pusat Dagangan Phileo Damansara 1, Petaling Jaya, Selangor

Seorang penghuni Blok B positif Covid-19, menurut notis pihak pengurusan.

Notis itu memaklumkan bahawa satu pasukan telah digerakkan untuk melakukan kerja pembersihan di kawasan awam bangunan terjejas.

Semua pemilik dan penyewa juga diminta untuk mematuhi prosedur operasi standard untuk pencegahan Covid-19.

  • House of Ingredients, Selayang, Selangor

Kedai yang menjual produk ramuan membuat roti mengeluarkan kenyataan semalam (21 Dis), mengatakan bahawa mereka menutup operasi dari 20 Disember sehingga diberitahu kelak.

Dikatakan bahawa penutupan itu dilakukan setelah mereka diberitahu oleh seorang kakitangan pada 14 Disember mengenai kegiatan kontak rapat yang melibatkan ahli keluarga terdekat.

Kenyataan itu bagaimanapun tidak menyatakan sama ada ahli keluarga atau kakitangan diuji positif Covid-19 atau sebaliknya.

Lihat Komen
ADS